Seorang yang ditunggu-tunggu telah pun tiba. Bersamanya ada seorang teman
dan seorang penunjuk jalan. Setelah penghuni kota di padang pasir itu berhari-hari
menanti, maka tibalah detik yang ditunggu-tunggu. Maka seluruh penduduk yang
telah mendengar perkhabaran keberangkatannya dari jauh masing-masing ingin
melihat sosok peribadi agung yang menjadi buah mulut. Kota Yathrib dahulunya
tidak dikenal, menjadi bercahaya dengan kehadiran seorang insan Agung yang
membawa Rahmat ke serata alam. Orang itu adalah Penghulu Mutlak Dunia dan
Akhirat, Pemberi Syafaat dan pembawa obor kebenaran, iaitu Sayyiduna Nabi
Muhammad s.a.w.
Tibanya Nabi Muhammad s.a.w membawa nafas baru buat warga Kota Madinah. Buat
sekian lama, penduduk Madinah di kalangan suku Aus dan Khazraj bertelagah
menjadi bersatu. Kaum Muhajirin yang berhijrah dari Kota Mekah disatukan dengan
kaum Ansar di Madinah. Satu masyarakat baru terbentuk, dengan penganut agama
Islam dan bukan Islam boleh bersama. Termasuk juga orang Yahudi.
Orang Yahudi[1] telah
mengetahui perkhabaran tentang Rasul terakhir yang akan diutus Tuhan. Seringkali
mereka mengugut orang Arab bahawa kedatangan Rasul itu akan membawa kemenangan
buat mereka[2]. Mereka mengenal
Nabi dan Rasul itu sepertimana mereka kenal anak-anak sendiri.[3]
Tetapi jangkaan dan harapan itu ibarat fatamorgana di padang pasir. Rasul itu
bukan daripada bangsa Yahudi, tetapi kaum Arab daripada jalur keturunan Nabi
Ismail bin Nabi Ibrahim.
Oleh sebab itu, orang Yahudi menyimpan dendam terhadap Sang Rasul. Ada yang
menyakitinya[4], ada
juga mengkhianatinya[5],
bahkan ada juga yang beriman kepadanya[6].
Tersebutlah kisah ada seorang alim Yahudi bernama Zaid bin Sa’nah. Ia menceritakan,
“Tidak ada tanda nubuwah (kenabian) yang saya tidak lihat pada diri Rasulullah
s.a.w melainkan dua tanda yang saya tidak berkesempatan mengujinya, iaitu
1. Hilm (lembutnya) mengatasi kemarahannya.
2. Semakin kasar seseorang itu semakin sabar Baginda terhadapnya.”
Maka orang Yahudi Zaid bin Sa'nah ini langsung ke majlis Rasulullah s.a.w
untuk mencari jalan menguji tanda-tanda yang diingininya itu. Ketika itu beliau
masih lagi beragama Yahudi dan belum memeluk Islam.[7]
Pada suatu hari, Nabi Muhammad s.a.w telah keluar berjalan bersama Sahabat
Baginda s.a.w Sayyidina Ali k.w.j[8].
kemudian seorang Arab Badwi[9]
telah datang menemui Nabi Muhammad s.a.w. Katanya kepada Nabi s.a.w, “Ya
Rasulullah, kaum saya telah memeluk Islam. Saya beritahu, mereka akan terima
rezeki melimpah ruah apabila memeluk Islam tetapi kini mereka ditimpa kemarau. Saya
takut mereka akan tinggalkan Islam. Jika pandangan ini baik, saya saran agar
tuan membantu mereka.”
Baginda kemudian memandang Sayyidina Ali. Lantas beliau menjawab, “Wahai
Rasulullah s.a.w, waktu ini kita tidak memiliki apa-apa.”
Maka Zaid bin Sa'nah menemui peluang yang baik untuk mengetahui dua ciri
kenabian Rasulullah s.a.w yang diingininya tadi. Seraya ia berkata, “Wahai
Muhammad, jika kamu boleh beri aku tamar (kurma) dari kebun si fulan, aku akan
bayar harganya sekarang dan mengambil tamar itu apabila ia masak nanti.” Zaid
bin Sa’nah menawarkan pinjaman kepada Rasulullah s.a.w bagi meringankan beban
orang Badwi itu.
Selanjutnya Rasulullah s.a.w bersetuju sekiranya Baginda s.a.w tidak
dikenakan syarat. Katanya, “Saya bersetuju dan membayar sebanyak 80 mithqal
emas[10].
Emas tersebut diberi kepada orang Badwi itu oleh Rasulullah s.a.w. Baginda
s.a.w berpesan agar berlaku adil dan memenuhi keperluan kaumnya dengan emas
itu. Zaid k emudiannya mengatakan kepada Baginda s.a.w akan mengambil tamar itu
setelah 2 atau 3 hari.
Beberapa hari setelah itu, Zaid bin Sa’nah pergi menemui Nabi Muhammad
s.a.w. Baginda s.a.w sedang berdiri di tepi telaga setelah kembali daripada
urusan jenazah bersama Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq[11],
Sayyidna Umar al-Khattab[12]
dan Sayyidina Uthman bin ‘Affan[13]
radiallahu ‘anhum[14].
Zaid dengan sengaja mengejek Nabi Muhammad s.a.w dan memegang kain Baginda
s.a.w. Lantas Zaid pun berkata, “Wahai Muhammad, bila kamu mahu bayar hutang
saya? Saya bersumpah bahawa saya kenal anak cucu Abdul Muttalib[15].
Kamu memang liat melangsaikan hutang.”
Sayyidina Umar segera menjawab, “Wahai musuh Allah, apa yang kamu celakan?
Saya akan pancung kepala kamu.”
Rasulullah s.a.w memandang kepada Zaid dengan tenang. Sambil tersenyum
kepada Sayyidina Umar, Baginda s.a.w bersabda kepadanya, “Wahai Umar, saya dan
orang ini perlu suatu yang lain daripada itu. Dia sepatutnya menasihati saya
dan menuntut haknya dengan sopan. Pergi dan bayarlah haknya dan tambah 20 saa’[16]
sebagai ganti marah kamu.”
Sayyidina Umar pun akur akan suruhan Nabi Muhammad s.a.w. Beliau membawa
Zaid bin Sa’nah pergi dan membayar seperti yang diberitahu. Zaid telah
diberikan 20 saa’ seperti yang dijanjikan.
Lantas Zaid bertanya, “Untuk apa 20 saa’ ini?”
Jawab Sayyidina Umar, “Ini adalah perintah Rasulullah s.a.w.”
Tanya Zaid kembali, “Umar, adakah kamu kenal siapa saya?”
“Tidak,” balas Umar.
Berkata Zaid, “Aku ialah Zaid bin Sa’nah.”
Tanya Umar, “Orang alim Yahudi itu?”
Umar mahukan penjelasan, “Mengapa kamu biadab terhadap Rasulullah s.a.w?”
Jawab Zaid kembali, “Ada dua tanda nubuwwah yang belum aku lihat pada
Baginda (s.a.w). iaitu Hilm (kelembutannya) melebihi kemarahannya dan semakin
kasar seseorang itu semakin sabar Baginda (s.a.w) terhadapnya. Kini saya telah
uji dua tanda tersebut maka kamu jadi saksi bahawa saya memeluk Islam.”
Kata Zaid lagi, “Saya beri separuh harta saya sebagai sedekah kepada ummah.”
Sesudah itu Zaid bin Sa’nah pun pergi menemui Rasulullah s.a.w dan mengucap
dua kalimah syahadah. Si Alim Yahudi itu telah menyertai pelbagai misi jihad
dan syahid dalam Perang Tabuk[17].
Kisah ini dipetik dan diadaptasi daripada kitab Kitab Shamail Tirmidhi: Khasail
Nabawi Syarah Syamail Muhammadiyah dalam bab ke-47, iaitu tentang Akhlak
dan Pekerti Rasulullah s.a.w, hadith ke-330. Kitab yang menghuraikan kitab
hadith Syamail Muhammadiyah susunan Imam Tirmizi tersebut dikarang oleh seorang
ulama hadith ulung dari India, iaitu al-Allamah al-Muhaddith Hazrat Maulana
Zakariyya al-Kandahlawi.
Marilah kita renung dan ambil iktibar. Selaku umat Nabi Muhammad s.a.w,
hendaklah kita sedaya upaya mengamalkan segala suruhan dan meninggalkan
larangan Baginda s.a.w. Mencintai Allah adalah dengan makna mencintai
Rasulullah s.a.w. Baginda adalah pintu dan jalan untuk kita sampai kepada Allah
S.W.T. Semoga kita tergolong dalam golongan yang amat mencintai dan merindui
Baginda s.a.w. Kita tutup dengan beberapa rangkap syair masyhur nukilan Imam
al-Busiri[18]
daripada Qosidah al-Muhammadiyah:
Nabi Muhammad
s.a.w itu adalah sebaik-baik orang Arab dan Ajam, Nabi
Muhammad s.a.w itu adalah sebaik-baik orang yang berjalan,
Nabi Muhammad
s.a.w itu penyebar perkara makruf dan berakhlak dengannya,
Nabi Muhammad s.a.w itu seorang yang memiliki ihsan dan kemuliaan.
Nabi Muhammad s.a.w itu seorang yang memiliki ihsan dan kemuliaan.
Nabi Muhammad
s.a.w itu adalah mahkota para pesuruh Allah sekaliannya, Nabi
Muhammad s.a.w itu adalah benar dalam kata-kata dan bicaranya.
Nabi Muhammad
s.a.w itu benar dalam janji bahkan sentiasa menjaganya, Nabi
Muhammad s.a.w itu mempunyai akhlak yang terpuji dan baik sifatnya.[19]
Allahumma solli
wasallim wabaarik ‘alaih!
[1] Orang Yahudi adalah kaum yang
berketurunan daripada susur galur Nabi Ishak a.s. Ketika Rasulullah s.a.w tiba
di Kota Madinah, terdapat tiga kabilah (suku) bangsa Yahudi, iaitu Bani
Qainuqa’, Bani Nadhir dan Bani Quraizah. Mereka telah
berjanji setia kepada Nabi Muhammad s.a.w dalam perjanjian Sahifah Madinah. Lantaran
kedengkian dan memusuhi Nabi s.a.w dan umat Islam, maka Allah telah mengusir
mereka dari Madinah. Boleh rujuk kitab Fiqhus Sirah karangan as-Syahid
Syeikh Sa’id Ramadhan al-Buthiy.
[2] Dikisahkan dalam terjemahan kitab Sirah
Nabawiyah ibnu Hisyam, seorang Sahabat Nabi s.a.w (ahli Perang Badar) iaitu
Salamah bin Salamah bin Waqqasy menceritakan orang Yahudi mengancam
orang Arab. Tetapi akhirnya orang Yahudi sendiri yang mengingkari Nabi s.a.w.
Syeikh Abu Muhammad Abdul Malik bin Hisyam, (2009). Sirah nabawiyah ibnu
Hisyam, Jilid 1, m/s 188-189. Al-Hidayah Publication: Selangor.
[3] Allah berfirman, “ Orang-orang yang
telah Kami beri kitab (Taurat dan Injil) mengenalnya (Nabi Muhammad s.a.w)
seperti mereka mengenal anak-anak mereka sendiri. Sesungguhnya sebahagian
mereka pasti menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui (nya).”
(Surah al-Baqarah, 2:146)
[4] Antara kisah tersebut adalah Nabi
Muhammad s.a.w disakiti oleh seorang Yahudi tua yang buta. Setiap hari Baginda
s.a.w memberinya makanan sedangkan Yahudi buta itu mencelanya. Sehinggalah
kewafatan Baginda s.a.w, Khalifah Abu Bakar as-Siddiq telah cuba melakukan
perkara yang serupa, tetapi ditolak oleh Yahudi itu. Barulah Yahudi tua itu
menyesal, rupa-rupanya yang memberinya selama ini adalah orang yang paling ia
benci dan menghinanya. Lantas, orang Yahudi itu memeluk Islam dengan santun dan
budi pekerti Rasulullah s.a.w walaupun Baginda s.a.w telah wafat.
[5] Ketiga-tiga Bani Qainuqa’, Bani Nadhir
dan Bani Quraizah telah terang-terang mengkhianati Allah dan Rasulullah s.a.w.
Antaranya adalah ketika Nabi s.a.w berunding di perkampungan Bani Nadhir,
seorang Yahudi cuba membaling sebuah batu besar dari tembok, tetapi Allah telah
mengkhabarkan kepada Nabi s.a.w. Akhirnya suku kaum itu juga diusir dengan
hina. Boleh rujuk kitab sirah al-Raheeq al-Maktum karangan Syeikh
Sofiy al-Rahman a-Mubarakfuri.
[6] Antara orang Yahudi yang beriman kepada
Baginda s.a.w ialah Abdullah bin Salam. Beliau merupakan seorang rahib
dan pendeta Yahudi. Apabila disebutkan nama Nabi Muhammad s.a.w, beliau sudah
pun mengetahui ciri-ciri Baginda s.a.w, nama Baginda s.a.w, dan merupakan
seorang rasul yang ditunggu-tunggu. Setelah mengetahui ia memeluk Islam, orang
Yahudi menolak dan memakinya. Ibid, Sirah nabawiyah ibnu Hisyam, Jilid
1, m/s 501-502.
[7] Kisah yang indah ini diceritakan oleh
dalam Kitab Shamail Tirmidhi: Khasail Nabawi Syarah Syamail Muhammadiyah
yang dikarang oleh seorang ulama hadith ulung dari India, iaitu al-Allamah
al-Muhaddith Hazrat Maulana Zakariyya al-Kandahlawi. Kitab ini merupakan
kitab syarah (huraian) kepada kitab hadith Syamail Muhammadiyah yang
disusun oleh Imam Tirmizi. Kitab ini memaparkan peribadi Nabi Muhammad
s.a.w secara menyeluruh. Imam Ali bin Sultan al-Qari r.m.h (w. 1014H/ 1605M)
mengungkapkan kitab Syamail tersebut dengan, “Di antara kitab yang terbaik
berkenaan peribadi dan budi pekerti Rasulullah s.a.w ialah Kitab Imam Tirmizi;
isinya ringkas, padat, bab demi bab perikehidupannya lengkap seakan kita
berhadapan dan melihat keindahan peribadi Baginda Rasulullah s.a.w.”
Boleh mengetahui lanjut biografi Hazrat Maulana
Zakariyya Kandahlawi pautan blog ini yang mengulas ringkas berkenaan kitab yang
masyhur di negara kita, iaitu Fadhilat Amal ataupun Fadha’il Amal. Sila rujuk
di pautan ini.
[8] Sayyidina Ali bin Abu Talib bin Abdul
Muttalib bin Hasyim k.w.j merupakan sepupu dan menantu Baginda Nabi Muhammad
s.a.w. Ulama meletakkan darjat beliau adalah manusia keempat yang paling mulia
setelah Nabi Muhammad s.a.w (iaitu empat Khalifah ar-Rasyidin, Sayyidina Abu
Bakar as-Siddiq, Saiyyidina Umar al-Khattab, Sayyidina Uthman bin ‘Affan dan
Sayyidina Ali bin Abi Talib karamallahu wajhah (Allah memelihara
wajahnya – kerana tidak pernah bergelumang dengan aktiviti zaman jahiliah).
Beliau memeluk agama Islam ketika usia kanak-kanak
lagi. Beliau dilantik menjadi Khalifah setelah Khalifah Uthman bin ‘Affan
syahid dibunuh oleh pemberontak. Sayyidina Ali terkenal dengan keberanian
beliau. Keberanian tersebut terserlah ketika beliau menjadi galang ganti kepada
Rasulullah s.a.w untuk tidur di pembaringan, ketika rumah Baginda s.a.w
dikepung oleh perajurit bangsa Arab Quraisy. Beliau wafat pada 17 Ramadhan
tahun 40 Hijrah setelah dibunuh oleh pemberontak.
Rujukan, al-Allamah Muhammad bin Mukhtar ibn ‘Atorid
r.m.h, Syeikh Muhammad Fuad bin Hj. Kamaludin al-Maliki as-Sanusi (pent.),
(2008). I’tiqad ahli sunnah wal jama’ah, m/s 254-257. Sofa Production:
Ampang.
[9] Orang Arab Badwi merujuk kepada orang di
pedalaman tanah Arab.
[10] Menurut pandangan masyhur, 1 mithqal =
100 gram atau 4½ maasha kira-kira 4½ gram. Ibid, Syamail, m/s 346.
[11] Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq
merupakan Sahabat yang paling ulung di sisi Rasulullah s.a.w. Beliau merupakan
Sahabat sejati, pembantu dan juga mertua. Beliau dilantik oleh umat Islam
sebagai Khalifah pertama yang menggantikan Rasulullah s.a.w untuk urusan umat. Disebutkan
bahawa beliau mempunyai banyak kelebihan lantaran hampirnya dengan Baginda
s.a.w dan ketinggian ketaqwaan beliau. Ulama Ahli Sunnah wal Jamaah sepakat
bahawa beliau adalah orang yang paling mulia setelah Rasulullah s.a.w. Beliau
wafat 13 Hijrah, setelah 3 tahun 7 bulan memerintah Daulah Islam. Ibid, I’tiqad
ahli sunnah wal jama’ah, m/s 238 – 244.
[12] Sayyidina Umar al-Khattab adalah
pendamping, Sahabat setia dan pelindung Nabi Muhammad s.a.w. Beliau digelar Abu
Hafs (Bapa Singa) lantaran kehebatan dan ketegasan beliau. Beliau merupakan
seorang pahlawan dan membela Rasulullah s.a.w pada hampir setiap masa.
Merupakan seorang yang amat cinta kepada Nabi Muhammad s.a.w, beliau berhijrah
seorang diri, tanpa tentangan daripada musyrikin Quraisy Mekah walaupun
dicabar. Beliau menjadi khalifah kedua setelah kewafatan Khalifah Abu Bakar
as-Siddiq. Pemerintahan beliau selama 10 tahun 6 bulan 4 hari. Wilayah Daulah
Islam telah tersebar luas, termasuk kawasan Kerajaan Parsi dan Rom. Beliau
akhirnya telah ditikam boleh Abu Lu’lu’ah, seorang beragama Majusi dan wafat
pada 23 Hijrah. Ibid, I’tiqad ahli sunnah wal jama’ah, m/s 244-249.
[13] Sayyidina Uthman bin ‘Affan dikenal
sebagai seorang Sahabat Rasulullah s.a.w yang lemah lembut dan dermawan. Beliau
adalah menantu Nabi s.a.w. Nabi s.a.w mengungkapkan bahawa beliau disegani oleh
penduduk langit. Beliau dilantik oleh umat sebagai khalifah pada tahun 24
Hijrah dan memerintah selama 11 tahun 11 bulan 29 hari. Separuh awal
pemerintahan beliau dalam keadaan makmur. Tetapi dalam separuh kedua
pentadbiran, pemerintahan dikucar-kacirkan oleh pemberontak, antaranya adalah
seorang Yahudi yang memeluk Islam tetapi munafik, iaitu Abdullah bin Saba’.
Akhirnya Sayyidina Uthman telah diserang di dalam rumah dan syahid pada tahun
35 Hijrah. Abdullah bin Saba’ diangkat oleh golongan Syiah sebagai pengasas
kepada gerakan fahaman menyeleweng tersebut. Ibid, I’tiqad ahli sunnah
wal jama’ah, m/s 250 - 254.
[14] Menjadi amalan adab kita umat Islam
majoriti, iaitu Ahli Sunnah wal Jamaah menyebutkan ungkapan ini sebagai tanda
penghormatan dan doa kita kepada mereka, iaitu golongan Sahabat Nabi Muhammad
s.a.w. Para ulama mengingatkan bahawa para Sahabat ini meskipun ada kelemahan,
hendaklah mereka dihormati, diingati dan dipertahankan, kerana Nabi Muhammad
s.a.w ada menyebut akan kelebihan-kelebihan mereka dan memberi amaran bagi
sesiapa yang menolak dan mencela mereka. Hendaklah berhati-hati dan elakkan
terjebak daripada golongan Syiah yang amat membenci para Sahabat. Fahaman mereka
jelas menyeleweng bukan sahaja dalam mencela Sahabat, akan tetapi juga dalam
pegangan akidah. Boleh rujuk temberang fahaman Syiah melalui buku Dr.
Kamaluddin Nurdin Marjuni, (2013). Agenda politik syiah: Dendam warisan
dalam mencai pemimpin umat. PTS Milennia Sdn. Bhd.: Gombak.
[15] Abdul Muttalib bin Hisyam bin Abdi Manaf
adalah nenda kepada Nabi Muhammad s.a.w. Beliau adalah daripada susur galur
bangsa Arab Quraisy yang disegani dan dihormati. Wafat ketika usia Nabi
Muhammad s.a.w 8 tahun.
[16] Lebih kurang 66.5 kg. Ibid, Syamail,
m/s 347.
[17] Perang Tabuk berlaku pada bulan Rejab tahun
ke-9 Hijrah. Angkatan perang yang dipimpin oleh Rasulullah s.a.w bersama 30,
000 para Sahabat berangkat ke Tabuk. Mereka mara kerana mendapat berita
kemaraan 40, 000 tentera Rom (Byzantin) yang mahu menakluk kota Madinah. Ketika
itu adalah puncak musim panas dan kaum Muslimin menghadapi keadaan yang sulit. Pertempuran
tidak berlaku kerana tentera Rom sudah pun meninggalkan perlawanan.
[18] Seorang ulama yang masyhur dengan
karangan Qosidah Burdah yang indah, Imam al-Busiri lahir di Mesir pada 608
Hijrah / 1212 Masihi dan wafat pada 696 Hijrah / 1300 Masihi. Ulama menukilkan
bahawa beliau adalah seorang ulama tasawuf yang tinggi ilmunya.
[19] Imam al-Busiri, Ahmad Lutfi bin Abdul
Wahab al Linggi (pent.) (2009). Qosidah al-burdah Imam al-Busiri r.m.h:
Puji-pujian untuk Rasulullah s.a.w. Mawleed Publishing: Kajang, Selangor.
No comments:
Post a Comment