BLOG Fiksyen Sains Islami

BLOG Fiksyen Sains Islami
Blog penulis tentang fiksyen sains

Monday, January 30, 2012

[Maulid 1433H] Program Maulidur Rasul 1433H


Hadir dalam majlis Maulid terutama ketika sambutan Maulidur Rasul merupakan keindahan yang tiada taranya. Itulah majlis mahabbah kecintaan yang mendalam terhadap Sayyidina Rasulullah Nabi Muhammad s.a.w. Kepada yang berhajat meraikan, hadirlah dengan seikhlas hati. Insya-Allah terbit daripadanya satu rasa yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata... Kita hanya tahu 'rasa' itu apabila kita sendiri yang hadir. Rebutlah peluang keemasan ini.


Terutama teman-teman dan kenalan yang berada di Semenanjung Malaysia, banyak Majlis Maulidur Rasul 1433H. Majlis Maulid Akbar adalah salah satu sambutan yang besar, menggabungkan 3 Maulid sekaligus (Simt al-Durar, ad-Dhia al-Lami' dan Daibaie). Bacaan maulid tersebut merupakan bait-bait untaian syair daripada pecinta Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w di kalangan para ulama yang muktabar. Mereka telah menukilkan penghargaan dan penghormatan yang besar terhadap Sayyidina Nabi s.a.w sebagai tanda kecintaan kepadanya.

Sebagai orang awam, kita harus yakin dan bersangka baik terhadap mereka di kalangan ulama, bahawa pujian mereka terhadap Sayyidina Nabi s.a.w adalah dalam lingkungan yang dibenarkan oleh syarak. Mereka bertindak dan bertanggungjawab dalam kehidupan mereka bersama ilmu dan menyebarkan di kalangan masyarakat. Siapalah kita yang jahil ini untuk menghukum yang mereka buat itu adalah sesuatu yang membawa kepada perbuatan melampau, apatah lagi menyesatkan. Dini hari, adakah kita pernah bertanya, paling kurang adakah telah kita selesai menuntut ilmu fardhu 'ain? Jikalau itu pun belum, adakah kita sudah setaraf dengan mereka dan mengeluarkan ijtihad sendiri? Kita tepuk dada, tanyalah iman.


Manakala di Bumi Kenyalang, marilah kita raikan Maulidur Rasul ini dengan menghadiri program 'Marhaban ya Rasulallah!'. Program tersebut dianjurkan oleh Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) Zon Sarawak dengan kerjasama Masjid Darul Abidin (Astana, Kuching), Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak (PERKEPIS), Madrasah al-Khairat, Sukarelawan al-Falah YADIM dan Hawary Consultants pada 11 Februari 2012, Sabtu mendatang. Bawalah rakan dan taulan, sanak saudara kita bersama-sama menyemai benih kecintaan kepada Rasulullah s.a.w. Antara program bersempena Maulidur Rasul 1433H di Kuching adalah:

Mengakhiri entri ini, marilah kita renungkan qosidah yang indah ini yang bertajuk 'Law Kana Bainana...'[Andainya (Rasulullah s.a.w) Bersama Kami]:


Moga-moga kita meraih cinta Allah dan Rasul-Nya... amiin...

Allahu'alam.

Wassalam.

No comments:

Review: Bangkit dan Runtuhnya Bangsa Mongol

"Seandainya kamu mendengar bahawa Kaum Mongol telah dikalahkan, bersaksilah engkau bahawa orang itu berdusta!" ~Pepatah Arab kurun...