Monday, June 1, 2009
Tempatnya Bukan di Sini!
“Bapak pernah berdepan dengan komunis dolok (Ayah pernah berhadapan dengan komunis suatu masa dahulu).” Kata Si Ayah membuka bicara.
Si kecil terlopong sahaja kerana tidak percaya, “Apa, komunis? Di siney ya? Bila (Komunis? Di mana? Bila)?”
“Masa bapak mudak-mudak dolok, sebelum kitak laher. Ya di dalam hutan Santubong (Semasa Ayah muda-muda dahulu, sebelum awak lahir, di hutan Santubong).”
“Apa polah kitak sia (Ayah buat apa di sana)?”
“Masa ya bapak ada perkemahan pengakap. Kamek urang sik tauk pun maseh ada komunis di sia. Sepatutnya dah bersih daripada sidak (Ayah ada perkhemahan pengakap. Kami tidak tahu masih ada komunis di sana. Sepatutnya sudah bersih daripada ancaman mereka).”
“Giney kitak boleh berjumpa dengan sidaknya (Bagaimanakah Ayah boleh terserempak dengan mereka)?”
“Bapak dengan sorang kawan tengah melimpas sigek tempat. Tiba-tiba kamek urang tersedar dapat ngesan ada pergerakan dalam hutan (Ayah bersama seorang rakan sedang melintas satu tempat. Tiba-tiba kami terperasan dan mengesan ada pergerakan di dalam hutan).”
“Kamek urang berbincang. Bapak madah boleh jak selesei sidak komunis ya (Kami berbincang. Ayah kata, Ayah boleh tewaskan komunis ini).”
Si kecil mengangguk. Dia tahu ayahnya berkebolehan. Si Ayah juga sering bercerita akan pengalamannya sejak kecil dalam ilmu seni silat warisan keluarga. Ilmu ini bukan sekadar dipelajari begitu sahaja. Tetapi harus digunakan apabila keadaan mendesak seperti ini.
Sambil ketawa kecil Si Ayah mengatakan, “Masa ya tangan bapak maseh belukuk lagik. Betup-betup kedak buah pinang. Latihan oleh Datuk Mohamad kitak maseh terkesan lagik (Sewaktu itu, tangan Ayah masih berketul-ketul lagi, seperti buah pinang. Latihan yang diberi oleh Datuk Mohamad awak masih lagi terkesan).” Si Kecil kagum mengangguk.
“Dah ya (Selepas itu)?”
“Memang bapak boleh kalahkan sidak. Tapi bila difikir-fikir balit, nyawa kawan-kawan lain lebih penting. Mun kamek urang ngerja komunis ya, mesti sidak mburu kamek urang (Memang Ayah boleh kalahkan mereka. Tetapi difikirkan kembali, Ayah merasa bahawa nyawa kawan-kawan lebih penting. Seandainya kami menewaskan komunis itu, mestilah mereka memburu kami).”
“Lalu kamek duak nait atas pokok, bersembunyik di sia (Kami naik atas pokok dan bersembunyi di sana).”
“Komunis ya lalu sik (Adakah komunis itu lalu di sana)?”
“Aok. Nang cun sidaknya lalu kat tempat kamek urang. Sidak mbak senapang, makei baju ijo. Sidaknya makei topi ijo berbintang tiga berwarna merah (Ya. Mereka memang lalu di tempat persembunyian kami. Mereka bawa senapang dan berpakaian warna hijau. Mereka menggunakan topi hijau berlambang bintang tiga berwarna merah).”
“Lekak ya kamek urang balit ke khemah. Dan kamek urang berkemas balit. Rasa sik selamat lekak nanggar sidaknya. Silap ari bulan, nyawa kamek urang dalam bahaya. Komunis tok jahat. Sekda belas kasihan munoh urang (Kemudian kami kembali ke khemah. Kami berkemas untuk balik. Kami merasakan tidak selamat setelah terserempak dengan mereka. Silap hari bulan, nyawa kami dalam bahaya. Komunis ini jahat. Mereka tanpa belas kasihan membunuh orang).”
“Syukurlah sik berlaku apa-apa ria.”
Demikianlah pengalaman ayahku, berhadapan dengan pengganas komunis sewaktu usia mudanya. Pengganas komunis bukanlah teman yang boleh dipercaya, bahkan musuh yang perlu disingkirkan. Merekalah musuh negara yang menggugat rasa aman dan menyebarkan rasa terror. Kononnya mahu mewujudkan sebuah masyarakat yang adil tanpa kelas. Hakikatnya, itu hanyalah slogan semata-mata. Agama dikatakannya sebagai candu yang meracuni manusia. Darwinisme pula sebagai asas kepada kepercayaan. Sudahlah merasakan diri berasal daripada monyet. Tidak hairanlah jika mengganas, lebih teruk daripada beruk, orang utan ataupun cimpanzi!
Charles Darwin, Pengasas Darwinisme (manusia berasal daripada beruk)
Apabila mendapat tahu Chin Peng mahu menjejakkan kaki di bumi Malaysia ini, hatiku serta-merta memberontak. Walaupun aku ini bukan mangsa kekejaman PKM atau merasai zaman derita darurat, namun demikian mengenali Chin Peng melalui sejarah cukup menjadikan aku sebutlat suara bersama-sama dengan orang yang menentang kehadirannya.
Si komunis tua itu memperggunakan alasan Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam, seorang yang memaafkan musuh-musuhnya. Ia turut mempersoalkan, “Mengapa tidak rakyat Malaysia yang majoriti beragama Islam juga mencontohi nabi mereka?”
Mengapakah tidak memberinya peluang menghabiskan sisa-sisa hidupnya di bumi bertuah ini?
Ya, mungkin si komunis tua itu sangat bijak mempergunakan Baginda sallallahu alaihi wasallam yang mulia untuk menambat hati orang Islam. Memang Baginda sallallahu alaihi wasallam telah memaafkan penduduk Mekah KECUALI enam orang yang tetap memusuhinya walaupun diberikan banyak kali peluang. Tetapi Chin Peng lupa, bahawa Baginda sallallahu alaihi wasallam tidak mahu memandang Wahsyi yang telah membunuh bapa saudaranya Sayyidina Hamzah ketika Perang Uhud (3 Hijrah). Baginda sallallahu alaihi wasallam tidak mahu menjumpai malah memandang Wahsyi, meskipun ia telah beriman dan memeluk Islam. Ini lantaran Sayyidina Hamzah merupakan seorang yang sangat rapat kepadanya dan sanggup membelanya ketika kesusahan.
Chin Peng lupa kisah ini. Seolah-olah ia lupa, yang ia telah mengakibatkan ribuan janda, anak yatim, anak, bapa dan saudara kepada yang tersayang telah menderita kerana ‘perjuangannya’. Jikalau Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam sukar untuk menerima Wahsyi kerana kesalahannya (walaupun ia sudah beriman), inikan umat Islam yang biasa yang pernah menderita mahu memaafkan si tua itu yang masih komunis!
Katakan TIDAK kepada Chin Peng. Katakan TIDAK kepada ideologi komunis yang dibawanya. Tempatnya bukan di sini!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Review: Bangkit dan Runtuhnya Bangsa Mongol
"Seandainya kamu mendengar bahawa Kaum Mongol telah dikalahkan, bersaksilah engkau bahawa orang itu berdusta!" ~Pepatah Arab kurun...
-
*Artikel ini telah saya tulis sebagai alat bantu mengajar kelas KAFA untuk murid-murid Tahun 2 beberapa bulan yang lepas. Mohon teguran da...
-
Habib Mohamad bin Alwi al-Attas (kiri) dan Habib Izzuddin al-Idrus (kanan) Jika berbicara tentang dakwah, pemerhatian saya para guru A...
-
Bisikan Tanjung Lobang (1) Bisikan Tanjung Lobang (2) Bisikan Tanjung Lobang merupakan cetusan andaian ataupun simulasi kepada pertem...
No comments:
Post a Comment