BLOG Fiksyen Sains Islami

BLOG Fiksyen Sains Islami
Blog penulis tentang fiksyen sains

Monday, June 29, 2009

Kenang-kenangan Majlis Maulid Masjid Negara (2)

(sambungan)

Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al-Maliki (bahasa Melayu):

Pautan sebelum: Kenang-kenangan Majlis Maulid Masjid Negara(1)

Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al-Maliki telah berkata: “Pertamanya marilah kita merafakkan rasa syukur kepada Allah S.W.T kerana Allah menghimpunkan kita dalam majlis yang dihadiri oleh orang yang punyai pandangan mata hati. Kerana orang yang tidak mempunyai pandangan mata hati tidak akan mungkin mempunyai pandangan mata hati.”

Beliau berkata, “Telah berkata Ibnu Atoillah Askandari (lahir 640 H, pengarang kitab Hikam) [2]: ‘Maha Suci Allah yang telah menutup keistimewaan hamba-Nya terutamanya Sayyidina Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam dengan pakaian kemanusiaan,’ oleh yang demikian, manusia tidak mampu menyingkap hakikat sebenar Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam.”

“Tetapi kecantikan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam telah diselubungi oleh Allah dan tidak diberi (tampak hakikat tersebut) melainkan orang-orang yang diberikan keistimewaan oleh Allah.”

“Sesungguhnya pembacaan maulid Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam merupakan sunnah baginda sallallahu alaihi wasallam sendiri menyebut akan kelahirannya.

Syeikh Fuad ketika di Miri, Mac 2009


Sayyidina Abbas (seorang sahabat) telah meminta izin kepada baginda untuk memujinya.”

“Dan Nabi sallallahu alaihi wasallam mengizinkan beliau. Setelah Sayyidina Abbas membaca, Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam membalas: ‘Sebutkan wahai Abbas, sesungguhnya Allah akan menjagamu dunia dan akhirat.’

“Bahkan, (maulid memuji Nabi sallallahu alaihi wasallam) merupakan satu sunnah kerana Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam akur akan syair ataupun qasidah yang memuji beliau.”

Dalam ucapan ringkas tetapi padat dan menyentuh, beliau menyudahi, “Oleh yang demikian, sesungguhnya majlis yang seperti ini (maulid) merupakan sesuatu yang ada asasnya.” Beliau tidak dapat memanjangkan ucapan beliau kerana masa yang diperuntukkan dalam masa 5 minit sahaja.

Alunan Maulud Daibai’



Kemuncak kepada majlis ini ialah bacaan maulid diketuai oleh seorang ulamak, Habib al-Attas dan disusuli oleh jemaah. Beliau telah mengalunkan Maulud Daibai’ (digelar sebagai Dibaie) [5]. Inilah kali kedua diri ini telah hadir ke majlis sedemikian. Sebuah majlis yang penuh barakah dan tidak terbayang akan keindahannya. Para jemaah yang rata-rata orang awam ataupun masyarakat bersama-sama ulamak mengingati dan mencintai Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam.

Namun kebimbangan terbit daripada hatiku di sebalik rasa bahagia ini; barisan para ulamak yang menjadi benteng terakhir umat di hadapanku ini rata-ratanya beruban dan sudah lanjut usia mereka. Siapakah yang akan mengganti mereka? Siapakah yang akan mewarisi perjuangan menyuluh hati-hati umat ini setelah mereka tiada? Siapakah yang akan mewarisi ilmu sinaran Rasul ini?

Aku akui kandungan yang disampaikan oleh para ulamak ini agak tinggi; tidak terdapat di mana-mana kuliah di surau-surau ataupun di sekolah-sekolah. Kalau di universiti pun, suasana seperti ini sudah hilang ruhnya ataupun tidak ada lagi. Inilah pentingnya budaya ilmu dengan bertalaqqi (duduk berhadapan dengan guru). Kita mendatangi ilmu (ilmu agama terutamanya) dengan berpandukan guru yang benar dan menghadam dengan cara yang benar dan sumber yang benar. Bukan dengan cara membaca kitab semata-mata dan mentafsirkan kandungan agama dengan pengetahuan tohor yang kita miliki. Dan paling penting adalah rantaian sanad menghubungkan kita kepada baginda Nabi sallallahu alaihi wasallam melalui guru-guru kita. Daripada inilah, datangnya keberkatan daripada Allah tika menuntut ilmu. Sesungguhnya sebahagian golongan yang menafikan rantaian sanad ini dan suka membid’ahkan orang adalah orang-orang yang memutuskan umat daripada keberkatan Allah S.W.T.



Hati-hati wahai para aktivis dakwah, akan virus ‘berbangga’ ataupun syok sendiri mempunyai anak usrah yang ramai, takjub akan diri sendiri berbicara penuh fakta lagi dengan bahasa berbunga-bunga, sedangkan kita telah menjauhi tradisi para ulamak. Dan tradisi ulamak ini adalah merupakan tradisi para sahabat dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Sekali-kali tidak akan dapat menggantikan keberkahan ilmu yang disampaikan secara bersanad yang sumber ini sampai kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Ya, usrah itu penting, akan tetapi terlebih elok kita mempunyai asas yang kukuh dari sumber yang benar.

Aku akui sekali lagi, amat sukar menterjemah dan meyusun kembali kalam-kalam daripada para ulamak ini. Kerana segala yang mereka sampaikan merupakan perkara yang berat dan jika disampaikan harus dengan penuh tanggungjawab. Oleh yang demikian, diri ini menuliskan setakat tercatat melalui pemahaman diri yang terlalu cetek ilmu ini. Ada huraian yang tidak dapat kutangkap aku simpankan sahaja. Aku tidak mahu menghuraikan sesuatu yang aku masih kurang faham dengan akal fikiranku. Aku tidak mahu menjadi orang yang tidak beradab kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam; berkata-kata sesuatu tentangnya yang di luar kemampuanku.

Secara kesimpulannya, ilmu sebegini harus ditimba daripada sumbernya yang asal dengan caranya yang asal, iaitu talaqqi. Itulah cara terbaik, warisan para ulamak yang juga merupakan warisan berharga yang ditinggalkan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dan para sahabat baginda.

Apa yang benar adalah daripada Allah. Aku mohon keampunan daripada-Nya atas kelemahan diri ini, walaupun hakikatnya datang daripada Allah jua...


Berjasa Kepada Masyarakat


NOTA: Syeikh Abdul Qadir Jailani merupakan seorang ulamak besar yang pernah hidup pada suatu masa dahulu. Susur galur beliau terjalin terus kepada baginda Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam melalui nasab Hassan bin Ali bin Abi Talib [1]. Beliau telah digelar sebagai sultanul auliya’ ataupun penghulu bagi para wali-wali. Beliau merupakan kesan langsung daripada tarbiah (pendidikan) pemikiran Imam al-Ghazali. Antara sumbangan besar beliau ialah secara langsung melahirkan satu generasi pilihan Allah, generasi Salahuddin al-Ayyubi yang bakal membebaskan Baitul Maqdis (Jurusalem) daripada cengkaman tentera Salib. Kesan perjuangan Imam al-Ghazzali serta munculnya Syeikh Abdul Qadir Jailani dan generasi Salahuddin telah dikaji dengan teliti oleh seorang ulamak, Dr. Majid Irsan Kailani [1]. Khabarnya beliau merupakan salah seorang daripada keturunan Syeikh Abdul Qadir Jailani.

Rujukan Tambahan:
[1] Dr. Majid Irsan Kailani, (2000). Kebangkitan generasi salahuddin dan kembalinya jurusalem ke pangkuan Islam. Thinkers Library: Gombak.
[2] Prof. Dr. Sayyid Muhammad ibn Alawi al-Maliki al-Hasani, (2009). Salawat pilihan. Sofa Production: Ampang.
[3] Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al-Maliki, (2008). Rahsia ketuhanan dalam syarah Hikam Syeikh Ibnu Atoillah al-Sakandari. Sofa Production: Ampang.
[4] al-Imam al-Hafiz Abdur Rahman ibn al-Daiba’ al-Syaibani, (2009). Ringkasan Sirah Nabawiyyah. Sofa Production: Ampang.

1 comment:

lomotech said...

aku suka cara penulisan begini dan rujukan stail begini :D

Review: Bangkit dan Runtuhnya Bangsa Mongol

"Seandainya kamu mendengar bahawa Kaum Mongol telah dikalahkan, bersaksilah engkau bahawa orang itu berdusta!" ~Pepatah Arab kurun...