Segala Puji bagi Allah, Tuhan Sarwa Alam. Selawat dan salam buat Junjungan
Mulia, Sayyiduna Nabi Muhammad s.a.w dan Ahli Bait (keluarga) Baginda, para
sahabat, tabi’in, pengikut tabi’in, ulama muktabar serta orang yang ikhlas
meruntun jalan Baginda s.a.w sehinggalah Hari Kiamat.
Kenang-kenangan beliau mensyarahkan kitab Siyarus Salikin di Masjid Darul Falah USJ 9, 2009. |
Syeikh Ahamad Fahmi Zamzam an-Nadwi al-Banjari[i] pernah
mengungkapkan tanda berkatnya tulisan karya seseorang. Dalam mukadimah
(pengenalan) kitab kemaskini dan huraian kitab Hidayatus Salikin (Petunjuk
Jalan Bagi Orang yang Takut kepada Allah Taala) karangan asal Syeikh Abdu Samad
Falimbani (wafat abad ke-19), beliau mengungkapkan seperti berikut:
“Dari sudut lain kita dapat melihat keberkatan
kitab ini (Hidayatus
Salikin), apabila ia terus dibaca di pondok-pondok (madrasah sistem
talaqqi), di surau-surau dan di masjid-masjid sebagai teks bacaan orang ramai.
Ini menunjukkan kepada kita bahawa kitab ini diberi berkat oleh Allah Taala
dari sebab keikhlasan pengarangnya. Di samping memang terbukti pula
kesan yang baik yang timbul bagi setiap orang yang mentelaahnya dengan niat
mencari ilmu yang memberi manfaat dan untuk mengamalkannya.” (pp. viii, Hidayatus
Salikin)
Kitab Hidayatus Salikin karya Syeikh Abdus Samad Falimbani rahimahullah, disemak oleh Syeikh Ahmad Fahmi Zam Zam an-Nadwi al-Banjari |
Ciri keberkatan sesuatu karya ini mengingatkan kepada kita salah satu kitab
yang paling mungkin terdapat di mimbar surau ataupun masjid, ataupun di rak-rak
buku setelah al-Quran seta buku Yaasin dan Tahlil. Kitab ini huraiannya dibaca
hampir setiap hari di banyak surau dan masjid, setidak-tidaknya selepas waktu
Maghrib atau Isyak. Kadang-kadang adanya dibaca mengisi masa ketika sebelum
azan solat Jumaat. Kitab ini diberi judul Fadhilat Amal ataupun Fadha’il
Amal (Kelebihan-kelebihan Amal). Kitab ini ditulis oleh al-Imam al-Allamah Hazrat
Syeikh Maulana Zakariya Kandahlawi Rahmatullah ‘Alaih (semoga Allah
merahmati beliau), seorang ulama hadith tersohor dari India pada abad ke-20.
Biodata
Ringkas Pengarang
Syeikh Maulana Zakariya Kandahlawi merupakan seorang ulama muhaddith
yang besar jasanya kepada umat Islam.
Beliau menghabiskan hayat beliau berkhidmat untuk kekasihnya Sayyiduna Nabi
Muhammad s.a.w dengan belajar dan mengajar ilmu hadith selama 60
tahun. Beliau mengarang banyak kitab, kitab terbesar beliau Awjazul
al-Masalik (yang selesai dikarang setelah 40 tahun ditulis) adalah huraian
(syarah) kepada kitab hadith Muwatta’ yang dinukilkan oleh Imam
Malik rahimahullah.
Menurut riyawat ringkas beliau dalam
Majalah Q&A Isu #16 (April 2013), Syeikh Maulana merupakan
seorang yang gigih menuntut ilmu. Beliau mengutamakan perhatian dalam keberkatan
belajar daripada guru. Beliau membesar dalam persekitaran ilmu dan ulama. Tidak
hairanlah beliau belajar ilmu agama daripada ulama-ulama seperti ayahnya
sendiri, Maulana Yahya Kandahlawi, antara lain Maulana Rashid Ahmad
Gaghori dan Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri.
Kitab terbesar Maulana Zakariyya; iaitu
kitab Aujazul Masalik, huraian kitab Muwatta'
karangan Imam Malik r.m.h. Beliau menyusun kitab
ini selama 40 tahun dalam
16 jilid.
|
Diceritakan bahawa pada tahun akhir pengajian hadith, beliau berazam untuk tidak
meninggalkan pengajian sebuah hadith pun tanpa berguru. Beliau dan rakan
sekelasnya Hasan Ahmad memastikan diri mereka dalam keadaan berwuduk.
Kedua-duanya berpakat, jika salah seorang mereka terpaksa ke tandas atau
membaharui wuduk, maka yang tinggal di kelas akan menanyakan soalan-soalan
sehinggalah yang keluar tadi kembali. Akhirnya guru mereka terperasan perbuatan
mereka. Pada suatu hari, apabila rakan Maulana yang bernama Hasan Ahmad tadi
keluar, Maulana menanyakan soalan kepada gurunya. Tetapi gurunya ketawa dan
berkata, “Tidak mengapalah, sementara kita tunggu Hasan Ahmad datang, aku akan
ceritakan kamu satu kisah. Tidak payahlah aku bertaurung menjawab berkenaan
kenyataan Fathul Qadir (sebuah kitab) kamu itu.”
Himpunan kitab telaahan Maulana Zakariyya, di blog Taman-taman Ilmu dan Para Solihin. |
Beliau sentiasa memanfaatkan masa untuk belajar. Apabila beliau dan bapanya
Maulana Yahya Kandahlawi pulang ke kampung, mereka akan berdiskusi
tentang ilmu di setiap masa yang ada. Iaitu ketika menunggu keretapi, ketika
menaiki keretapi. Setelah itu disambung
lagi dalam perjalanan dari stesen keretapi ke rumah walaupun dekat. Dan
kemudian perjalanan balik ke madrasah kembali. Apakah masih ada tabiat seperti
ini di kalangan kita? Terlebih lagi golongan terpelajar mahasiswa?
“Sebenarnya seorang ulama
tidak akan lahir sebagai ulama dengan sendiri. Malah lahirnya seorang ulama
adalah melalui keberkatan berhubungan dengan ulama lain. Ini kerana ilmu bukan
hanya apa yang ada di atas kertas, malah ilmu itu nur yang terpancar daripada
mereka yang menerima cahaya Nubuwwah.”
(Mukadimah Taqrir Bukhari ms. 29 dan Aap
Beti ms. 96, Majalah Q & A Edisi 16 (April 2013))
Sekilas Tentang Kitab Fadha’il Amal
Di tangan penulis merupakan edisi terkini kitab Fadhilat Amalcetakan
2013. Kitab ini memuatkan bab-bab yang terlengkap di Malaysia setakat ini. Kitab
ini merupakan kompilasi kepada beberapa kitab yang beliau karang, iaitu:
- Kitab Para Sahabat
Menghimpunkan banyak kisah daripada kalangan
Sahabat Baginda Nabi Muhammad s.a.w, baik dari aspek ketakwaan, keghairahan
dalam taat dan ibadat, amanah, kepahlawanan, kepatuhan dan kasih sayang yang
tiada tara kepada Baginda s.a.w. Maulana mengungkapkan bahawa cerita-cerita
orang yang soleh dan hampir kepada Allah ini harus dibaca berulang-ulang agar
memberi kesan di hati kita. Mereka inilah insan yang terbaik pernah berjalan di
muka bumi setelah Baginda s.aw. Mengasihi mereka bermakna mengasihi Rasulullah
s.a.w. Mengasihi Baginda s.a.w bermakna mengasihi Allah, Tuhan Semesta Alam.
- Fadhilat Quran
Menghimpunkan dan menghuraikan 40 hadith tentang
kelebihan membaca al-Quran.
- Fadhilat Solat
Menghimpunkan tentang kelebihan solat, amaran dan
celaan meninggalkan solat, kelebihan solat berjemaah, amaran meninggalkan solat
berjemaah, tentang khusyuk dan orang-orang soleh yang mengungguli kehidupan
mereka dengan solat.
- Fadhilat Zikir
Menghimpunkan banyak kelebihan bacaan kalimah
zikir yang sudah lazim dalam masyarakat yang mudah diamalkan, tetapi berat
timbangannya di sisi Allah. Misalan, zikir Laa ilaha illlallah (Tiada
Tuhan selain Allah), Subhanallah (Maha Suci Allah), Alhamdulillah
(Segala Puji Bagi Allah), Allahu Akbar (Allah Maha Besar). Saya
berpandangan huraian beliau berlandaskan perkongsian pengalaman kerohanian
beliau melalui tarbiyah (pendidikan) daripada masyaikh (syeikh-syeikh) beliau.
Selayaknya beliau memperkatakan hal ini kerana berada di jalan berguru dan
merasai kelazatan berzikir. Allahu’alam.
- Fadhilat Tabligh
Perpustakaan peribadi Maulana Zakariyya. Kredit untuk blog Taman-taman Ilmu dan Para Solihin. |
satu daripada sifat wajib iaitu menyampaikan dakwah yang ada pada seorang rasul. Namun demikian, daripada semua rasul dan umat mereka, hanya Nabi Muhammad s.a.w yang mewariskan tugas dan tanggungjawab menyampaikan agama Islam kepada umatnya kepada manusia sejagat. Dalam bab ini beliau memberikan panduan dan nasihat daripada hadith Baginda Nabi s.a.w khusus bagi insan yang berkecimpung dalam berdakwah.
- Fadhilat Ramadhan
Bahagian kitab ini amat berguna terutama sekali
sebagai menyediakan suasana untuk menyambut Ramadhan. Sebaiknya apabila tiba
bulan Rejab (bulan ketiga sebelum Ramadhan), bahagian ini sudah mula dibaca.
Beliau menghimpunkan hadith-hadith mengenai kelebihan Ramadhan, Lailatulqadar
dan adab-adab beriktikaf dan beribadah di masjid pada bulan yang mulia itu.
- Kemunduran Umat dan Penyelesaiannya
Kitab Fadhail Amal ini begitu sinonim bagai kembar yang tidak dapat
dipisahkan daripada satu jemaah dakwah yang kita maklumi, iaitu Jemaah Tabligh.
Oleh sebab kupasan yang menyeluruh, kitab ini menjadi silibus umum jemaah
tersebut dalam bekalan dakwah mereka. Walaupun begitu, tidak bermakna orang
yang tidak menyertai kerja dakwah mereka tidak menatap kitab ini. Sebaliknya,
orang awam juga boleh membaca dan mengambil manfaat daripadanya.
Keistimewaan Kitab Ini
1. Keistimewaan kitab ini adalah Maulana
menyatakan hadith dan huraian yang bersesuaian menurut
tertib panjang teks (matan) hadith. Panjang teks dan huraian tersebut
adalah mengikut turutan; daripada huraian pendek dan semakin panjang. Bagi
memudahkan orang awam membaca, beliau menyatakan keududukan hadith secara
ringkas. Untuk kajian agamawan, beliau menyatakan dalam Bahasa Arab.
Setiap hari kita boleh memperuntukkan masa yang bersesuaian dengan
panjangnya berdasarkan kelapangan masa kita.
2. Beliau menghuraikan hadith lengkap
daripada ayat al-Quran, hadith ataupun kisah-kisah daripada para
nabi-nabi, para rasul, para sahabat, orang soleh dan para wali di mana
yang sesuai. Beliau menghuraikan beserta dengan nasihat dan teguran yang ikhlas
daripada pengamatan beliau sebagai ahli ilmu. Huraian adalah senang
difahami. Cuma kadang-kadang terdapat istilah-istilah ataupun konsep
kesufian memerlukan penjelasan lanjut.
3. Kitab ini bukan sahaja sesuai
dibaca di surau ataupun masjid pada waktu luang
ataupun setelah solat, akan tetapi bersesuaian juga untuk dibaca di
rumah, tempat kerja ataupun di mana-mana yang bersesuaian. Bahkan,
dengan kisah-kisah yang dimuatkan, kitab ini juga sesuai untuk para
pendidik agama, terutama sekali Guru Pendidikan Islam (GPI)
ataupun KAFA (Kemahiran Al-Quran dan Fardhu Ain).
4. Jika kita teliti, Maulana Zakariya
merupakan seorang yang sangat tawaduk (rendah diri). Meskipun
beliau telah mengarang banyak kitab, berguru dengan para ulama mengajarkan
ilmu hadith kepada ramai anak murid, beliau sering merasai dirinya yang
serba kekurangan dan daif. Dalam banyak tempat, beliau sering meminta
pembaca untuk mendoakan beliau.
Faktor Memiliki Kitab Ini
Ada beberapa faktor yang mendorong penulis untuk memiliki kitab ini:
1. Pencetus utama adalah apabila penulis
menatap sebuah lagi kitab Syeikh Maulana Zakariya, iaitu Shamail
Tirmizi (gambar), atau lebih dikenali sebagai Shamail Muhammadiyyah.
Kitab tersebut istimewa, bukan sahaja mengumpulkan hadith-hadith tentang
keperibadian Baginda Nabi Muhammad s.a.w, bahkan Syeikh Maulana Zakariya
telah mensyarahkan (menghuraikan) tentang hadith tersebut dengan
kupasan yang amat menarik berdasarkan perbahasan ulama dan kaitan dengan
kisah-kisah lain.
2. Pendorong kedua, iaitu amalan membaca
kitab ini selari dengan salah satu daripada empat jalan untuk
istiqamah dalam amalan. Saranan ini pernah dipesan oleh al-Fadhil
Ustaz Muhadir bin Hj. Joll ketika kami menziarahi beliau pada Syawal
1433H yang lalu di Kuching. Beliau mengatakan bahawa salah satu cara untuk
mengekalkan motivasi dalam ibadah adalah dengan selalu mendengar
ataupun membaca tentang mutu, kesungguhan dan kualiti ibadah orang-orang
yang soleh.
Kenang-kenangan berhari raya dalam suasana ilmu bersama al-Fadhil Ustaz Muhadir bin Hj. Joll pada Syawal 1433H. |
Terdapat banyak cerita mengenai tauladan
terindah Nabi Muhammad s.a.w, para sahabat dan ahli keluarga Baginda, ulama,
mujahid, para wali, pemimpin adil dan sebagainya sarat dimuatkan dalam huraian
tentang hadith-hadith kitab ini. Tambahan pula Syeikh Maulana ada menyebutkan
dalam bab awal kitab ini, ‘Kisah-kisah Para Sahabat’ bahawa kisah-kisah terbaik
sepanjang zaman ini amat wajar ditatap oleh isteri dan anak-anak:
“Sekiranya mereka yang gemarkan kepada
kisah-kisah yang sia-sia lagi dusta maka amalan mereka itu akan menjadi asbab
untuk peningkatan agama dalam diri mereka. Begitu juga wanita-wanita di rumah dapat
memperdengarkan kisah-kisah tersebut kepada anak-anak sebagai ganti kepada
cerita-cerita dongeng. Ini akan mewujudkan keagungan dan kecintaan
terhadap para sahabat dalam hati-hati merek serta kegemaran terhadap
hal-hal agama.” (ms.
Iii, bab Kisah Para Sahabat)
3. Membaca biografi tentang rentetan riwayat hidup Syeikh Maulana Zakariya Kandahlawi dalam Majalah Q & A (terbitan Galeri Ilmu) dalam edisi April 2013 (Isu #16), telah membuka hati saya untuk menatap karya beliau. Beliau amat menitik beratkan akan ‘kehadiran dan berguru semasa menuntut ilmu.’ Dan disiplin seperti inilah yang menjemput keberkatan dalam menuntut ilmu. Begitu menarik usaha beliau yang begitu bersungguh-sungguh dalam mempelajari hadith Baginda rasul s.a.w, beliau dan rakatn beliau berazam tidak mahu mendapatkan hadith dengan berguru (yang benar).
Mari Hargai Karya Ulama
Pernah saya bertanyakan pandangan mengenai kitab Fadhail Amal ini
kepada seorang kenalan mahasiswa jurusan agama tahun pertama di universiti
saya. Beliau mengatakan,
“Beliau adalah penjenayah hadith. Beliau banyak meriwayatkan banyak hadith daif (lemah).”
Ketika itu niat bertanyakan adalah sebagai justifikasi bahawa Jemaah
Tabligh yang sering menggunakan kitab ini adalah jemaah dakwah yang dipandang
miring Ungkapan beliau telah menambah stigma negatif yang tebal dalam diri.
Setelah masa berlalu, dan adanya interaksi bersama dengan jemaah dakwah
tersebut, telah merombak minda dan penyesalan. Buat sekian lama, rupanya diri
menjauh daripada menatap karya daripada seorang yang Allah muliakan kerana
khidmat pengarangnya kepada Sayyiduna Nabi Muhammad s.a.w.
Setelah disedari oleh rakan dan alhamdulillah berpeluang di majlis-majlis
pengajian agama daripada agamawan Ahli Sunnah wal Jamaah di Kuala Lumpu barulah
ketahuan bahawa selama ini telah terpengaruh akan aliran yang memutuskan diri
daripada berhubungan dengan ulama lampau. Baharu sedar bahawa didapati hadith
daif itu masih dalam darjat hadith, bukan palsu dan boleh diguna untuk
kelebihan amalan. Barulah tersentak terikut-ikut akan mereka berani sekali
melanggar adab kepada para alim ulama yang amanah, tulus, besar jasa dan hampir
kepada Allah.
Bahkan jika kita membaca riyawat hidupa Maulana Zakariya Kandahlawi,
sungguh tidak beradab dan biadab sekali kita memperlakukan seorang yang Allah
muliakan. Beliau merupakan seorang yang berterusan melaksakan Sunnah Baginda
Nabi Muhammad s.a.w. diceritakan oleh Ustaz Muhadir bin Hj. Joll dalam buku
beliau Ingin Kubalas Cintamu Ya Rasulallah, Maulana sanggup berpuasa selama 2
bulan berturut-turut sekalipun sakit berat semata-mata kerana Rasulullah s.a.w
pernah berpuasa 2 bulan berturut-turut.
Akhirnya Maulana telah diakhiri riwayat hidup beliau di kota kekasihnya, Madinah al-Munawwarah. Di mana tempatnya? Di Jannah al-Baqi’, iaitu perkuburan para Sahabat. Alangkah mulia dan beruntungnya beliau atas penghormatan ini!
Akhirnya Maulana telah diakhiri riwayat hidup beliau di kota kekasihnya, Madinah al-Munawwarah. Di mana tempatnya? Di Jannah al-Baqi’, iaitu perkuburan para Sahabat. Alangkah mulia dan beruntungnya beliau atas penghormatan ini!
Adakah masih mahu melabel beliau sebagai penjenayah hadith? Adakah orang
yang berkata sedemikian mempunyai sandaran walaupun satu hadith yang sampai
sanadnya kepada Rasulullah s.aw.? Ukur baju di badan sendiri. Di manakah sangka
baik dan adab kita kepada para ulama?
Penutup
Akhir kata, hargailah hidup ini dengan berkorban meluangkan sebahagian masa
untuk mengerti hal agama. Pernah didengar ungkapan yang lebih kurang berbunyi:
Carilah ilmu daripada ulamaJika tiada ulama, tataplah kitab merekaJika itupun tiada,Maka banyakkanlah berselawat.
Ayuh kita belanjakan sebahagian wang kita untuk menatap kitab yang ditulis
oleh seorang ulama pecinta Nabi Muhammad s.a.w ini. Tataplah dengan
sungguh-sungguh dan diamalkan selama mampu. Dan doakanlah kesejahteraan
pengarang seperti yang dihajati beliau, al-Imam al-Allamah Hazrat Syeikh
Maulana Zakariya Kandahlawi rahimahullah. Semoga Allah merahmati beliau,
mengampuni beliau, melapangkan kuburnya dan menjadikan kuburnya daripada
taman-taman syurga kerana khidmatnya atas Allah dan Rasulullah s.a.w... amiin.
[i] Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari
merupakan seorang ulama Nusantara yang disegani dan dikenal di kalangan
masyarakat pengajian bertalaqqi. Beliau telah menulis, menterjemah dan
mentahkik pelbagai kitab. Antaranya adalah tahkik kitab karangan Syeikh Abdus
Samad Falimbani iaitu Siyarus Salikin dan Hidayatus Salikin.
Begitu juga penterjemahan dan tulisan kitab lain seperti Bidayatul Hidayah,
Ayyuhal Walad (karangan Imam al-Ghazali r.m.h), Bustanul ‘Arifin
(karangan terakhir Imam an-Nawawi r.m.h), 40 Hadith Penawar Hati, 40 Hadith
Akhir Zaman dan beberapa lagi. Beliau aktif mengajar di Kuala Lumpur. Beliau
telah mengasaskan sebuah madrasah Maahad Tarbiah Islamiah di Derang, Kedah.
No comments:
Post a Comment