Wednesday, November 18, 2009
Awal Remaja & Peranan Tokoh: Pencetus Inspirasi Luar Biasa
Beberapa minggu yang lepas, saya telah berpeluang bersama rakan-rakan PKPIM mengunjungi saudara seakidah berbangsa Turki di kediaman mereka di Taman Melati. Mereka telah menetap di Kuala Lumpur selama 2 tahun, menyahut panggilan dakwah daripada Tuan Azam (mantan Presiden ABIM). Mereka merupakan wakil daripada kumpulan Khairat pengikut aliran gerakan Syed Nursi Badiuzzaman. Syed Nursi (1875-1960) merupakan seorang mujaddid sufi yang berpengaruh di Turki pasca kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah pada 1922. Beliau telah memainkan peranan penting dalam menyelamatkan umat Islam di Turki daripada dimusnahkan oleh sistem sekular setelah khilafah tumbang.
Saya sebelum ini pernah berinteraksi dengan orang-orang Turki. Tetapi inilah pertama kali mengenali mereka dengan lebih dekat dalam bahasa ibunda. Hal yang mengagumkan saya ialah, mereka amat fasih berbahasa Melayu. Mereka mengatakan bahawa mereka masih lagi ‘terkapak-kapak’ (belum fasih) tetapi terpegun mereka sudah memahami konteks bahasa serta budaya Melayu sekaligus.
Semasa dalam perjalanan dari Kampung Chinchin, Gombak, seorang rakan telah memberitahu bahawa saya seorang penulis. Saya dengan rasa penuh semangat telah menyatakan minat yang mendalam sejarah yang gemilang orang Turki. Mereka pernah memimpin dan mempertahankan umat Islam selama beberapa abad. Malah saya telah menyatakan hasrat untuk menulis siri novel fiksyen sejarah mengenai suka duka umat terutama zaman keemasan tersebut, dan kini sedang mengumpul bahan untuk tujuan itu.
Sultan Muhammad al-Fateh ke Konstatinopel, 1453
Mereka begitu hairan, mengapakah saya begitu bersemangat mempelajari sejarah bangsa mereka. Saya menjawab, “Penerbit saya, PTS Publication telah menerbitkan sebuah novel mengenai seorang pemimpin agung umat Islam pada suatu zaman dahulu iaitu Sultan Muhammad al-Fatih.”
“Baginda merupakan sultan yang ketujuh Daulah Uthmaniyyah. Baginda ingin mengabulkan sabda Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam, yang mengatakan bahawa Konstatinopel akan dibuka oleh sebaik-baik tentera yang dipimpin oleh sebaik-baik pemimpin.”
Mereka khusyuk dan sabar mendengar penjelasan saya. “Testimoni daripada novel ini ialah, seorang remaja berusia 13 tahun telah membacanya sebanyak tiga kali. Dan perkara yang mengejutkan ayahnya ialah, remaja ini nekad untuk menjadi jeneral tertinggi Angkatan Tentera Malaysia suatu masa kelak mengulangi kegemilangan Sultan Muhammad al-Fateh.”
Pertempuran Varna, 1444. Sultan Murad II (ayahanda Sultan Muhammad al-Fateh) mengalahkan Raja Hungary, Janos Huyandi
“Sebenarnya, kejayaan-kejayaan orang-orang Islam pada zaman dahulu menjadi inspirasi yang kuat buat kami di sini di Malaysia. Orang Turki sebagai contoh, sebagai orang yang pernah menaungi umat Islam yang dipimpin oleh sultan dan tentera yang hebat serta mempertahankan umat Islam daripada serangan-serangan musuh. Mereka adalah
figur-figur yang menjadi kebanggaan dan semangat bagi kami di sini.”
“Kerana umat Islam itu adalah satu. Kita berkongsi bersama akan kekuatan-kekuatan yang lampau. Kebanggaan orang Turki, kebanggaan kami juga sebagai umat Islam.”
Kapal Goke Daulah Turki Uthmaniyyah
Rakan-rakan saya ini terdiam dan seolah-olah tidak percaya akan kata-kata saya. Mungkin juga di luar dugaan mereka bahawa umat Islam setempat memandang tinggi peranan yang pernah dimainkan. Mereka tidak begitu mengulas panjang berkenaan hal ini. Disebabkan saya terlalu ingin mendengar pengalaman dan ilmu mereka, maka saya pun mengalah. =)
“Sebenarnya golongan sekular gagal dalam berpuluh-puluh rancangan mereka mahu menghapuskan Islam. Sebaliknya, umat Islam Turki tetap berpegang teguh dengan agama mereka. Syed Nursi telah bermati-matian mempertahankan mereka untuk berpegang kepada Quran dan sunah melalui dakwahnya. Bahkan, kini Islam semakin menguasai pelbagai bidang, termasuk arena politik.”
Mustafa Kamal Attarturk, pengkhianat peranakan Yahudi yang menukarkan Daulah Uthmaniyyah yang berteraskan Islam kepada Republik Turki sekular Barat
Saya membalas, “Sepanjang sejarah, setakat pembacaan saya, tentera yang dikuasai oleh Yahudi telah melancarkan kudeta (coup d’etat) dua kali kerana begitu takut berlaku kebangkitan Islam melalui reformasi semula kerajaan.”
Saudara Abdullah menjawab, “Benar, tetapi golongan sekular sebenarnya semakin kehilangan kuasa dan pengaruh. Islam semakin menang meskipun terpaksa memakai pakaian sekular.” Kami begitu asyik dengan pelbagai topik perbincangan. Tidak sedar rupanya telah tiba di destinasi.
Khazanah tinggalan Katib Celebi, peta dunia pada abad ke-17. Laksamana Piri Reis telah memetakan seluruh benua Amerika pada 1513 tika Eropah heboh Christopher Columbus menemui sebahagian kecil Amerika yang disilap sangka pula sudah sampai ke India
Pada suatu hari yang lain, saya telah berdialog dengan seorang rakan. Lalu saya menceritakan interaksi yang menarik tersebut. Beliau pun turut berkongsi, bahawa betapa pencapaian sejarah oleh umat lampau sebenarnya sumber inspirasi yang luar biasa. Beliau berkongsi bahawa pendedahan tokoh-tokoh yang memberi motivasi yang kuat ini kepada golongan awal remaja boleh memberikan impak yang besar kepadanya suatu hari kelak. Kerana apabila telah mengenali kekuatan sebenar akan mengangkat keyakinan yang tinggi justeru berusaha bersungguh-sungguh kepada matlamat tersebut. Bukannya kepercayaan kepada diri seperti yang dicanang oleh Barat, tetapi kekuatan sebenar yang menyandarkan keupayaan secara total kepada Pencipta kita, Allah S.W.T
Perkara ini saya rasakan benar, kerana berlaku kepada diri saya sendiri. Betapa figur-figur masa lampau memberikan kesan kepada pembangunan jati diri dan rohani saya sebagai seorang Muslim. Namun demikian, perjalanan saya berlaku lebih kurang seperti bakal jeneral ATM 13 tahun tadi, tetapi saya telah bermula lambat sedikit berbanding remaja lain. Saya berpendapat mungkin juga disebabkan sumber bacaan sedemikian amat kurang berada di pasaran. Oleh yang demikian, titik temu itu agak lambat sedikit. Saya percaya mungkin lebih ramai yang mempunyai pengalaman yang lebih menarik ataupun hampir-hampir serupa.
Pengalaman mengenali jati diri saya dapat dibahagikan kepada tujuh fasa, yang merangkumi 8 tahun. Analisa pengalaman ini merupakan lanjutan daripada kisah-kisah saya terdahulu, tetapi kali ini dalam sudut pandang yang berbeza.
1.Fasa Satu (9 tahun, 1994):
Saya seorang budak yang kuat berangan-angan. Sejak awal-awal lagi sangat peka terhadap apa-apa yang berkaitan dengan pesawat ataupun perang. Seingat saya terus melakarkan gambaran peperangan pada buku lukisan ketika Perang Teluk 1991.
Satu peristiwa yang memberikan pengaruh yang agak besar ialah ketika menonton filem P. Ramlee ‘Sarjan Hassan’. Saya menonton bersama Ngah Zakiah. Saya masih ingat, ketika Jepun menyerang Pearl Harbour (Pangkalan Tentera Laut AS, 1941), beliau telah berkata, “Orang Jepun hebat. Mereka handal berperang.”
Melihat pesawat-pesawat kogeki-ki dan kanjo bakugeki-ki menyerang Tentera Laut AS, timbullah kegaguman saya terhadap tentera Jepun. Khayalan menjelma apabila Ayah membawa ke Perpustakaan Miri. Budak yang kuat berangan ini melakarkan ilustrasi berkenaan pesawat Jepun sahaja daripada buku-buku yang digarapnya. Kerana saya tidak ada jalan lain untuk meluahkan perasaan. Ia tahu meminta mainan ataupun ataupun game ataupun model jauh panggang dari api. Pada peringkat umur ini, saya langsung tidak tahu menahu lagi berkenaan dengan sejarah Islam.
2.Fasa 2 (9 tahun, 1994):
Fasa 2 merupakan kesan lingkungan pengaruh persekitaran mengapakah saya terus mengagumi tentera Jepun. Faktor ini sangat berkait rapat dengan pengalaman oleh mereka yang terdahulu.
Pada September 1994, kami sekeluarga telah menziarahi saudara di Kuching. Itulah kali pertama saya berada di sana. Apabila dibawa ke Muzium Polis (Fort Margherita), maka melompat-lompatlah budak gempal ini melihat mesingan, senapang dan lain-lain. Barang-barang tinggalan Jepun menjadi perhatian utamanya.
Tentang senapang, raifal dan mesingan, Ayahanda sempat juga bercerita, “Masa kecik dolok bapak suka main perang dengan kawan. Sekali ya, kamek urang njumpa senapang benar ditanam oleh Jepon dolok dibah rumah (Semasa kecil dahulu, Ayah suka bermain perang dengan kawan-kawan. Pernah suatu ketika, kami terjumpa banyak senapang sebenar yang pernah ditanam oleh tentera Jepun dahulu di bawah rumah).”
“Apa lagik, suk lah kamek urang. Perang menar-menar. Bukan pakei lestik dengan senapang buloh. Tapi senapang menar-menar (Apalah lagi yang lebih menggembirakan kami sekawan. Kami 'berperang' seakan-akan benar, bukan lagi menggunakan lastik ataupun senapang buluh.).”
“Ya lah Roah Nek Leh (semoga Allah merahmatinya – al-Fatihah) heran. ‘Mengapa kian kamu anek? Astaga, mana kamu belurih senapang anek!!!’. Abis kamek urang kenak marah (Apaila Arwah Nek Leh melihat kami bermain, beliau menjadi hairan, kami bermain dengan senapang sebenar. Beliau memarahi kami).”
Adakalanya Ayahanda mencelah ketika melengkapkan putaran ruang pameran muzium, “Nek Leh kitak dolok pernah jadi kempetai. Ada baju (uniform) nya di rumah di Limbang (Nek Leh kamu dahulu pernah jadi kempetai. Ada uniform beliau di rumah kami di Limbang).” Saya belum mengetahui apakah itu kempetai. Tetapi saya mengagak sahaja beliau pun turut bersama mereka. Moga Allah ampuni dosanya, mungkin dia terpaksa ketika itu.
Lebih kurang pada tahun yang sama, saya menjumpai buku Tumpasnya Inggeris di Tanah Melayu di Perpustakaan Miri. Saya kira buku inilah ‘karya’ pertama saya. Dalam keadaan terdesak oleh sebab tidak mengetahui bahawa buku perpustakaan boleh disambung tempoh pinjamannya dan tidak mengetahui apakah itu mesin fotostat, maka saya telah berjaya menyalin buku tersebut dalam masa dua minggu.
Salinan’ buku pertama saya, Tumpasnya Inggeris di Tanah Melayu.
Terharu juga mengenangkan, nenda Allahyarham Nek Morni@Aji (semoga Allah merahmatinya – al-Fatihah) pernah menegur cucunya yang pelik pada suatu pagi bersarapan, “Apa dipolah kitak ya (Apa yang awak buat)?”
Kanak-kanak yang gempal itu tersipu-sipu kerana ia bukan bermain, tetapi membuat sesuatu yang mungkin ditertawakan orang. Tiba-tiba Ngah Zakiah menjenguk lalu mengusik, “Aih, nulis buku eh!”
Budak itu pun menutup kerjanya kerana malu. Matanya menjeling sehingga Ngah Zakiah berlalu. Nenda pun menegur, “Kau tok eh... iboh dikaconya (Awak janganlah ganggu dia).”
Kemudian ia menyambung kerjanya. Ia menulis dengan pensel, kemudian ditekap dengan pen hitam. Kemudian ia memadam bekas pensel dengan ‘rubber.’ Gambar yang dilukisnya (sebagai tambahan kepada ilustrasi yang ada ataupun diubahsuai) diwarnakan setelah bekas pensel dipadam. Nenda ketawa kecil, sambil menegur, “Oh, kitak tulis cerita tentang urang Jepun (Oh, awak tulis cerita tentang Jepun).”
“Ninek ingat dolok ninek di Merudi’ masa Perang Jepon. Nampak asap itam tinggi angus di Lutong. Asap ya boleh nampak dari Merudi’ (Nenek* ingat dahulu di Marudi semasa Perang Jepun. Nenek nampak asap hitam tinggi akibat kebakaran di Lutong**. Asap boleh nampak dari Marudi).” Perhatian budak itu teralih daripada kerjanya.
Gambar: Setiap kubu Inggeris ialah Fort Margherita
Nenda menyambung, “Masa Jepon di Merudi’, ninek kerja dengan sidaknya jadi mekanik. Nang pandei urang Jepon tok (Semasa di Marudi, nenek bekerja dengan Jepun sebagai mekanik. Mereka memang pintar).” Itulah kalimah yang dinanti-nanti budak ini!
Kata nenda lagi, “Ninek ingat sidaknya ngator radio (Nenek ingat mereka sedang membaiki radio).” Sambil-sambil itu nenda menceritakan bagaimanakah orang Jepun itu menyambung wayar-wayarnya sehingga radio itu berfungsi. Memang budak itu tidak faham. Tetapi kekagumannya melonjak bagaikan menaiki lif.
Nenda bercerita lagi, “Lekak perang, Ninek dengan urang puteh (Selepas perang, Nenek bersama orang putih).” Mendengarkan cerita orang Jepun sudah tamat, maka minatnya mula terhakis. Tambahan pula dia sedang menyalin tentang ‘Inggeris tumpas.’
“Masa ya Jepon dah kalah.(Ketika itu Jepun telah kalah)” Kata budak itu dalam hati, marah-marah pula, “Jepun hebat, mengapa pula kalah?”
“Ninek dengan urang puteh mok madam api di telaga minyak Lutong. Macam-macam polah daknya, pandei daknya. Ngkah bomlah, macam-macam pun sik jadi. Kakya... (Nenek bersama orang putih memadam api di telaga minyak Lutong. Bermacam-macam usaha mereka memadamkan api. Mereka bijak. Pelbagai cara telah mereka cuba).”
Begitulah saya, kerana persekitaran menyebabkan diri ini obses mempertahankan keyakinan, walaupun tidak lagi mengetahui realiti perlakuan para penjajah, termasuk bangsa Jepun sendiri.
3.Fasa 3 (9 tahun – 11 tahun; 1994-1996):
Kehidupan saya semasa kecil tidak dimanja dengan mainan-mainan seperti kanak-kanak lain yang boleh mendapat apabila dihajat. Ibu pula disifatkan oleh Ngah Zakiah dengan nada bergurau ‘agak autokratik lagi kuku besi’. Kehidupan hanyalah terletak kepada membaca buku teks dan membuat latihan. Apatah lagi meminta mainan.
Tetapi Ayahanda memberi imbangan yang lain pula. Pada setiap minggu beliau membelikan majalah dalam bahasa Inggeris, Finescale Modeler, Take Off dan Images of War. Beliau (mencarikan) dan membelikan majalah yang telah ditanggalkan kulitnya, justeru dijual murah. Majalah Finescale Modeler merupakan majalah berkenaan dengan kit model (yang disusun menjadi diorama menarik), Take Off ialah dunia pesawat dan Images of War ialah berkenaan dengan pertempuran Perang Dunia Kedua (1939-1945).
Melalui majalah-majalah inilah yang telah menambahkan khayalan-khayalan saya. Oleh sebab tidak ada saluran lain untuk meluahkan, maka majalah-majalah ini memperkaya isi komik yang pertama, iaitu Dunia Perang (jilid 1).
Komik pertama saya, Dunia Perang I seorang jeneral Nazi Jerman berang pangkalannya dibom oleh Tentera Udara Amerika (USAF)
Melalui majalah tersebut, saya telah mengenali satu lagi bangsa yang memberi kesan yang sama seperti kekaguman terhadap bangsa Jepun, iaitu bangsa Jerman. Tambahan lagi, Ayahanda selalu bercerita mengenai Hitler, seorang negarawan dan pemimpin yang telah membangkitkan orang Jerman dan mencapai banyak kemenangan dalam perang. Dan, mereka memiliki teknologi dan tentera yang hebat. Saya lebih mengenali Hitler dan Jeneral Erwin Rommel daripada mana-mana tokoh ketika itu.
Diorama Flames of War menunjukkan model aksi ketumbukan Divisyen-SS Panzer (armor) VI ‘Tiger’ dan infantri; Rusia, 1944
Suasana seperti ini telah mencorakkan pemikiran saya iaitu saya telah membuat kesimpulan bahawa orang yang telah mencapai kejayaan yang gemilang ialah bangsa Jepun dan Jerman. Hal ini begitu menonjol dalam karya. Kebanyakan hero adalah orang Jerman dan Jepun yang ‘anti-Amerika/British.’ Setakat ini, langsung belum ada interaksi dengan apa-apa yang berkaitan dengan Islam.
4.Fasa 4 (11 tahun, 1996):
Pada tahun 1996, keluarga telah memiliki komputer peribadi yang pertama. Ayah telah membelikan game simulator yang pertama saya iaitu Jane’s Combat Simulation USNF ’97 (US Navy Fighter). Sebagai seorang yang menggilakan pesawat, maka itu adalah durian runtuh bagi saya. Bermain bermakna akan menambahkan rasa ingin tahu dengan membaca majalah-majalah. Apabila membaca majalah, maka khayal pula membayangkan dan dieksperimen dalam game. Kedua-dua ini Saling berkait rapat. Akhirnya tabiat membaca semakin subur, meskipun majalah berbahasa Inggeris.
Tahun 1996 telah membuka interaksi saya kepada satu bangsa lagi: Rusia. Melalui pembacaan daripada ruangan rujukan pesawat dalam game, saya telah mendapati bahawa Rusia juga memiliki kekuatan teknologi yang mampu menandingi Amerika. Dalam USNF ’97, saya telah mengenali pesawat Sukhoi dan MiG. Reputasi juruterbang handalan Vietnam berhadapan dengan pesawat AS telah membuktikan mereka juga hebat. Interaksi dua-hala game-majalah telah membuatkan saya semakin ketagih mencari dan terus mencari.
Khayalan ini berlanjutan sehinggalah Ayahanda membelikan satu lagi simulator yang lebih baik, iaitu Jane’s Combat Simulation: ATF Gold (Advanced Tactical Fighter). Tidak cukup setakat game-majalah, maka lahirlah komik Perang Vietnam (saya masih tidak menjumpai helaian komik tersebut).
5.Fasa 5 (12-13 tahun, 1997-98):
Fasa ini merupakan fasa transisi dalam pemikiran. Fasa ini menyaksikan peralihan alam sekolah rendah kepada sekolah menengah. Fasa ini telah mendedahkan beberapa realiti yang telah lama bertapak dalam fikiran saya. Sekian lama memiliki kekaguman terhadap bangsa (yang beragama) lain, maka dalam fasa ini telah meretakkan utopia selama ini.
Pada tahun 1997 (selepas UPSR), saya telah berpeluang bermain game Red Alert. Game ini merupakan game yang paling popular kerana konsep mempunyai revolusi daripada game sebelumnya. Game ini membawakan latar konfrontasi antara Barat/Amerika dengan Soviet Rusia. Kerana sentimen anti-Amerika yang menebal, maka selalulah bermain di pihak Rusia sahaja.
Melalui game inilah telah menyingkap banyak realiti yang mengejutkan. Masakan, pertama kali dalam bermain game disuruh membunuh orang kampung dan jangan diambil tawanan, menjajah bumi orang lain, membunuh kawan sendiri, pertumpahan darah yang banyak dan banyak pertentangan dengan persoalan moral.
Satu soalan yang diajukan kepada saya oleh kakak, “Eh, bukankah itu Stalin? Awak tahu siapa Stalin?” Persoalan itu telah menimbulkan keraguan. Selama ini selalu sahaja berbangga terhadap orang Rusia (wakil orang Timur) dan anti-Amerika. Walaupun begitu, saya telah mengekspresi khayalan game kepada bentuk komik yang diberi nama Red Alert.
Sedutan komik ke-6 saya, Red Alert
6.Fasa 6 (14 tahun, 1999):
Tingkatan 1999 merupakan tahun ‘revolusi’ kepada diri. Bahkan, tidak keterlaluan, tahun tersebut telah banyak memberikan pengaruh sehingga hari ini. Ketika ini saya dalam tempoh mencari identiti diri. Bertolak daripada ini, guru berperanan penting dalam menyemai dengan benih-benih bahawa pentingnya berpegang kepada agama Islam yang unggul, sebagai cara hidup dan satu-satunya sumber kepda kejayaan. Saya amat berterima kasih kepada guru-guru yang telah memberikan pengaruh yang amat besar kepada diri saya; terutama Cikgu Mahadir.
Benih-benih itu telah dibiarkan subur di rumah Allah yang menyimpan banyak kenangan kepada saya, Surau al-Hidayah, Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang di Tanjung Lobang, Miri. Tidak dilupakan juga kepada guru-guru yang telah mendidik langsung batch kami terutamanya; iaitu yang berbahagia Cikgu Roslan, Ustaz Fauzi dan Ustaz Afendi.
Sedikit demi sedikit, tersingkap tabir-tabir kesedaran, bahawa Islam adalah masa depan saya. Islam adalah kekuatan saya. Dan Islam telah membentuk masa lampau yang gemilang. Memandangkan pemahaman dalam berbahasa Inggeris bertambah baik, maka beberapa majalah Images of War telah menyingkap wajah sebenar pemain-pemain masa lampau. Saya telah mengetahui perlakuan zalim tentera Jepun atas taklukannya, Hitler dengan jutaan nyawa dikorbankan dan Rusia pula menjajah serta menindas umat Islam di Chechnya dan Afghanistan. Siapakah Jepun, siapakah Jerman, siapakah Rusia? Siapakah mereka sebenarnya? Siapakah diri saya? Saya seorang Muslim!
Surau al-Hidayah, Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang
Fasa ini diterapkan akan prihatin mengenai umat dan peri pentingnya punyai wawasan untuk bertindak. Permasalahan di Palestina, Afghanistan, Kashmir, dan terutama sekali Chechnya telah menanamkan jihad untuk bersungguh-sungguh merubah dalaman diri dan rakan-rakan. Kesannya adalah, semangat dan kesedaran secara kolektif mewujudkan bi’ah (suasana) yang mendorong untuk cemerlang dalam akademik diimbangi dengan menjaga amalan serta dihiasi dengan akhlak yang terpuji.
7.Fasa 7 (16 tahun, 2001):
Fasa ini merupakan penerusan daripada Fasa 6. Tidak keterlaluan, jika Fasa 6 adalah yang paling kritikal dalam membentuk peribadi dan jati diri. Fasa 7 menjuruskan kepada skop pemahaman yang lebih luas. Bermula daripada 16 tahun (Tingkatan 4), barulah saya mengenali bahawa Islam telah membina tamadun yang gemilang (melalui subjek Sejarah Dunia). Barulah terbuka minda apabila mengenali tokoh-tokoh yang lampau, terutamanya Salahuddin al-Ayyubi dan Sultan Sulaiman al-Qanuni di perpustakaan sekolah.
Tambahan lagi, ‘penemuan’ buku STPM sejarah peradaban Islam telah membuka ruang lingkup yang lebih besar, bahawa agama Islam telah membina tamadun yang begitu hebat yang bertahan selama lebih 1000 tahun.
Pertempuran Hattin, 1187
Cerita penawanan Constatinople pada 1453 menjadi sebutan ahli PPIK (Persatuan Pelajar Islam Kolej) setelah animasi Sultan Muhammad al-Fateh ditayangkan. Yang berbahagia Ustaz Afendi (selamat pengantin baru... hehehe) telah menayangkan animasi berkenaan Sultan Muhammad al-Fateh pada Malam Kegamaan dalam bahasa Arab. Makna dialog diterjemahkan sedikit demi sedikit oleh yang berbahagia Ustaz. Saya telah diberi penghormatan (ketika itu masih Tingkatan 4) untuk mengulas mengenai Daulah Turki Uthmaniyyah kepada penghuni al-Hidayah.
Maka dengan kesedaran bahawa Islam adalah satu-satunya jalan penyelesaian, maka tokoh-tokoh yang bersinar dalam lipatan sejarah inilah yang telah menjadikan bukti bahawa Islam membawa kepada kejayaan.
Pertempuran Preveza, 1538 (Donanma-yi Humayun vs Armada Sepanyol, Kesatria Pendita St John, Genoese & Venice)
Mungkin saya tidak bernasib baik telah mendapat inspirasi seawal bakal jeneral kita. Pasti ada hikmahnya. Dengan melalui pelbagai jalan yang ditempuh, membuatkan kita lebih menghargai dengan nikmat yang lebih besar dikurniakan kepada kita sekarang. Mungkin juga dek pengalaman yang lalu memberikan petunjuk ataupun formula yang terbaik untuk generasi mendatang. Agar mereka dapat melalui jalan yang lebih terang dan telah dibuang duri-durinya; yang mungkin membantu mereka berjalan dengan lebih jauh daripada apa yang kita sangka.
Secara kesimpulannya, role model memainkan peranan yang penting buat seseorang terutamanya Muslim, khususnya pada umur awal remaja. Saya berpendapat pada umur tersebut, (dan ada juga pendapat mengatakan bahawa) umur 14 tahun merupakan fasa yang amat kritikal dalam membentuk jati diri dan pandangan alam seseorang. Ia mencari siapakah dirinya, siapakah yang boleh diturutinya, siapakah yang telah berjaya, apakah erti kewujudannya di muka bumi ini dan persoalan-persoalan asas yang lain.
Sultan Muhammad al-Fateh
Dalam konteks ini, sejarah silam yang gilang gemilang amat penting ditimbulkan kembali. Bintang-bintang umat Islam yang bergemerlapan harus digilap daripada khazanah-khazanah lampau yang menyimpan banyak rahsia. Kerana mereka adalah bukti paling praktikal bahawa tidak mustahil untuk mencapai sesuatu yang ideal iaitu sesuatu yang diredhai Allah.
Oleh yang demikian, penulis memainkan peranan yang amat penting. Bukan sekadar membangkitkan semangat keperibadian dan jatidiri Muslim melalui peribadi tokoh, tetapi juga diiringi dengan adab dan ilmu yang bermanfaat. Iaitu ilmu yang membawa diri dan pembaca bersama-sama dalam berjalan menuju Allah. Kita petik kata-kata hikmah Syeikh ibnu Atho’illah as-Sakandari, beliau mengatakan, “Sebaik-baik ilmu ialah ilmu yang disertai dengan rasa takut kepada Allah.”
Miri
Tugas ini berat sekali. Tidak sabarku kembali dan mencurah bakti di tanah air. Di sanalah sumber kekuatan, sumber inspirasi; kerana segalanya bermula dari sana...
Semoga Tuhan mengabulkan permintaanku...
Berjasa Kepada Masyarakat
Lihatlah Kebenaran dengan Mata Hatimu
*Dalam konteks masyarakat Melayu-Islam Sarawak, datuk digelar juga sebagai ninek@nek laki
**Marudi merupakan pusat pentadbiran dan ekonomi pada era British. Marudi merupakan tumpuan kediaman orang Islam. Tempat ini terletak 3 jam dari Kuala Baram Miri dengan menaiki bot ekpres.
Entri yang berkaitan:
Arkib Karyaku
Sejarahku Menulis: Rupa-rupanya 14 tahun yang lampau!
Sejarahku Menulis: Harganya Bukan RM2
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Review: Bangkit dan Runtuhnya Bangsa Mongol
"Seandainya kamu mendengar bahawa Kaum Mongol telah dikalahkan, bersaksilah engkau bahawa orang itu berdusta!" ~Pepatah Arab kurun...
-
*Artikel ini telah saya tulis sebagai alat bantu mengajar kelas KAFA untuk murid-murid Tahun 2 beberapa bulan yang lepas. Mohon teguran da...
-
Habib Mohamad bin Alwi al-Attas (kiri) dan Habib Izzuddin al-Idrus (kanan) Jika berbicara tentang dakwah, pemerhatian saya para guru A...
-
Bisikan Tanjung Lobang (1) Bisikan Tanjung Lobang (2) Bisikan Tanjung Lobang merupakan cetusan andaian ataupun simulasi kepada pertem...
4 comments:
Benarlah kata bijak pandai...mata pena lebih tajam dari mata pedang.. Teruskan menulis, diiring rasa taqwa!
Makseh :D
Selamat penganten baru!
Tahniah! Tulisan tuan sungguh menambah semangat. Ibu-bapa yang lain patut mencontohi ibu-bapa tuan dalam mendidik anak supaya mempunyai imaginasi yang tinggi lagi baik. Teruskan menulis. Tulisan tuan penuh dengan info juga pedoman
=) terima kasih. Segalanya telah ditentukan Tuhan. Pentingnya bersyukur agar keberkatan Tuhan bersama dalam perjuangan!
Post a Comment