Di Balik Tabir
Perjalanan ke Kuala Lumpur bagi
menemani lawatan kerja isteri di sana telah membawakan satu hasrat: memiliki
salah satu daripada dua buku, iaitu Route to IPB ataupun Mujaddid Dari
India.
Ternyata apabila kedua-dua buku
kecil itu berada di tangan, agak sukar untuk membuat keputusan. Bajet pembelian
buku kian tipis menjelang hari kedua perjalanan, maka keputusan mesti dibuat.
Berada di gedung buku Kinonuniya di KLCC, maka satu buku akan dibawa pulang ke
Miri.
Terkenangkan intipati Majlis Haul
Imam al-Haddad yang baru sahaja berlalu seminggu lepas di Miri, maka buku
Mujaddid Dari India menjadi pilihan. Dengan berat hati, Route to IPB
disimpan untuk bajet lain kali.
Dalam Majlis Haul Imam al-Haddad
yang lepas, Habib Naqjamuddin al-Khered mengungkapkan sejumlah kalam para
ulama, bahawa mengingati orang soleh membawa banyak manfaat. Antaranya adalah
kata-kata seorang ulama sufi, Imam Sufyan bin Uyainah yang mengatakan bahawa
menyebut nama orang soleh akan mengundang turunnya rahmat.
Terkenang juga kata-kata seorang
lagi ulama sufi, iaitu Imam Junaid al-Bahgadadi, dengan kata-katanya:
“Kisah-kisah
ialah salah satu daripada tentera-tentera Allah S.W.T yang dapat menguatkan
sanubari orang-orang yang sedang berlatih menuju Allah.”
Imam Junaid al-Baghdadi
menyandarkan kata-katanya kepada ayat 120 al-Quran Surah Hud:
Habib Naqjamuddin al-Khered di Masjid Darul Ehsan, Miri ketika Haul Imam al-Haddad, 29 Ogos 2015 |
“Dan tiap-tiap
berita daripada berita para Rasul itu Kami ceritakan kepadamu (wahai Nabi
Muhammad s.a.w) untuk menguatkan hatimu dengannya. Dan telah datang kepadamu dalam
berita ini kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang-orang yang
beriman.”[1]
Maka sandaran inilah yang telah
memberati keputusan bagi menjadikan peneman diri untuk perjalanan balik nanti.
Moga kisah orang soleh ini akan menghidupkan hati yang mati.
Mujaddid Dari
India
Semoga Allah melimpahi dengan
rahmat akan ruh insan yang dimaksudkan dalam Mujaddid Dari India, iaitu
Mujaddid Alf Thani Syeikh Ahmad Sirhindi yang telah menabur bakti dan terpilih
dalam menghidupkan agama. Terutama sekali keadaan di Benua Kecil India, situasi
agama Islam tika itu ibarat bahaya di hujung tanduk, dirundung kegelapan dan
diancam kepupusan, iaitu pada abad ke-17.
Bersesuaian dengan hadith Nabi
Muhammad s.a.w bahawa dalam setiap 100 tahun akan dibangkitkan seseorang yang
akan menghidupkan penghayatan agama (mujaddid), maka para ulama menobatkan
Syeikh Ahmad Sirhindi adalah orangnya.
Mujaddid Alf Thani merupakan
kekasih Allah yang begitu teliti dalam menjalani Sunnah serta meluruskan
kefahaman pemerintah dan rakyat akan agama Islam. Sehingga dengan kegigihannya
dalam menegakkan pancang kebenaran Islam, lahirnya pemerintah adil yang juga
menegakkan Islam berkat kesungguhannya, iaitu Sultan Aurangzeb yang menerajui
kekuasaan Mughal (kesinambungan daripada nenek moyang mereka berdarah Mongol).
Latar Belakang
Mujaddid
Perjuangan yang berliku ini
diungkapkan oleh penulis, iaitu Tuan Khairy Tajudin dengan padat dan ringkas.
Beliau menerangkan latar belakang akan keadaan umat Islam yang amat runcing
ketika itu pada era pemerintahan Sultan Akhbar Shah Khan, iaitu pemerintah
Dinasti Mughal Ketiga. Kekurangan ilmu agama yang cetek pada sang sultan telah
menimbulkan masalah kronik, iaitu timbulnya ajaran ‘Deen Ilahi’. Ini adalah
satu daripada usaha sultan itu untuk menawan hati rakyatnya yang menganut agama
Islam dan Hindu serta daripada ajaran lain. Bukan sekadar itu sahaja, faktor
tersebut adalah dek kehjahilannya terhadap hakikat Islam.
Dalam pemahaman konteks
perbahasan masakini, lebih dikenal sebagai pluralisme iaitu menyamaratakan
agama Islam dengan ajaran yang lain. Hal ini membahayakan penganut fahaman ini
tergelincir kepada lembah kekufuran kerana sudah bercampur baur iktikad
(pegangan) yang benar dan batil.
Wilayah Dinasti Mughal |
Kekacauan fikiran pemimpin Sultan
Akhbar Shah Khan merebakkan gelombang kegusaran di kalangan para ulama dan
masyarakat. Terdapat ulama jahat yang menjaga kepentingan mereka hanya menjadi
pengampu dan menangguk di air yang keruh. Mereka mengiakan sahaja kerosakan
yang berlaku tanpa berani bersuara atas perkara yang salah. Maka dalam
kekelaman mendung ini, lahirlah seorang pembaharu semangat dalam beragama, iaitu
mujaddid, iaitu Mujaddid Alf Thani Syeikh Ahmad Sirhindi.
Bagi memudah bicara, ingin saya
memberikan rumusan penting buku ini:
1. Satu keunikan
terpampang pada gelarannya oleh para ulama, iaitu Mujadidd Alf Thani, ataupun
dengan mudah dikenal sebagai mujaddid dua milenia. Ini kerana beliau muncul pada
akhir abad ke-17 dan awal abad ke-18.
2. Syeikh Ahmad
Sirhindi muncul tika saat kegelapan umat Islam di Benua India. Ini lantaran
timbulnya ajaran menyeleweng yang diasaskan oleh Sultan Akhbar Shah, iaitu Deen
Ilahi. Keadaan ini menjuruskan kelemahan yang serius di kalangan umat Islam.
3. Daripada kisah Mujaddid
Dari India ini, jalan pengamalan tariqat menjadi tumpuan. Tariqat adalah
sistem pentarbiyahan (pendidikan) bagi seseorang yang berjalan menuju Allah
menurut sistem tertentu yang dipandu oleh guru yang terbimbing (mursyid).
Tariqat yang muktabar (diiktiraf) adalah tariqat yang murni dan mengambil
pengamalan daripada Nabi Muhammad s.a.w, para Sahabat dan generasi Salaf
as-Soleh melalui rantaian sanad yang diakui oleh para ulama. Fungsi tariqat
dalam pemulihan sesuatu umat tidak dapat dinafikan lagi. Beberapa kali dalam
lipatan sejarah membuktikan bahawa kaedah ini adalah kaedah yang berjaya
mengembalikan pengamalan al-Quran dan Sunnah dalam masyarakat.
Kisah indah di
India ini, mengaitkan Syeikh Ahmad Sirhindi sebagai pengasas kepada tariqat
Naqsyabandi Mujaddidi. Peranan tariqat dalam mendidik umat begitu berkesan
sekali, dan memberikan pengaruh kepada pembinaan jatidiri dan semangat
menghidupkan agama di segenap lapisan masyarakat, termasuklah pemerintah
sehinggalah kepada orang awam di India. Peranan ulama yang haq seperti Syeikh
Ahmad Sirhindi memurnikan tariqat dan membersihkan daripada pengamalan yang
bidaah dan tidak bertepatan dengan syariat.
Beberapa contoh
unggul peranan tariqat dalam membantu memulihkan kehidupan agama umat Islam di
samping kisah Mujaddid Dari India adalah:
Tentera Salahuddin, tahun 1187 (filem Kingdom of Heaven) |
a. Syeikh Abdul
Qadir Jailani (pengasas tariqat al-Qadiriyah) yang telah memimpin rohani umat
Islam pada era generasi Salahuddin al-Ayyubi. Hasil latihan kerohanian beliau
telah membangkitkan kualiti beragama di kalangan umat Islam dan tidak hairan
Kota Suci Baitul Maqdis (Jerusalem) kembali ke tangan umat Islam pada tahun
1187.
b. Syeikh Abu
Hassan as-Syazili (pengasas tariqat Syaziliah) yang memimpin rohani umat Islam
terutamanya di Mesir. Beliau telah meniupkan roh jihad di kalangan umat Islam
dalam berjihad menentang penjajahan Raja Louis ke-16 atas Mesir.
c. Syeikh Abu Abbas
al-Mursi (anak murid Syeikh Abu Hassan as-Syazili) menyambung tugas gurunya dan
memimpin rohani umat Islam dalam menghadapi gerombolan tentera Mongol. Akhirnya
umat Islam berjaya mengekang kemaraan mereka pada bulan Ramadhan di Pertempuran
‘Ain Jalut pada tahun 1258.
d. Syeikh Aaq
Syamsuddin (tariqat Naqsyabandi) yang memimpin rohani umat Islam ketika era
Sultan Muhammad II al-Fateh. Beliau telah memimpin tenteranya menawan Kota
Konstatinopel pada tahun 1453 dalam merealisasikan sabda Nabi Muhammad s.a.w.
Sultan al-Fateh dan tenteranya, 1453 |
e. Syeikh Imam Shamil (mursyid tariqat
Naqsyabandi) yang memimpin rohani umat Islam di Chechnya dan berjihad selama 30
tahun. Bukan sekadar itu sahaja, beliau telah menegakkan syariat di kalangan
kaumnya. Beliau akhirnya ditewaskan pada tahun 1857 kerana pengkhianatan
orangnya sendiri. Tetapi dengan bantuan Sultan Uthmaniyyah, Kaisar Rusia telah
membuang negeri ke Mekah. Beliau disambut sebagai bintang mujahid di sepanjang
laluannya.
f. Syeikh Abdul
Qadir al-Jazair (tariqat al-Qadiriyah) memimpin rohani umat Islam di Barat
Afrika, iaitu Algeria masakini. Beliau berjihad selama 17 tahun menghadapi
penjajahan bangsa Perancis, pada 1830 sehingga 1847.
Sidi Omar Mukhtar dan para mujahidin |
g. Sidi Omar
Mukhtar (tariqat Sanusiyyah) memimpin rohani umat Islam terutamanya di Libya.
Pada saat kekuasaan Daulat Uthmaniyyah mulai pudar, beliau memimpin umat Islam
di sana. Negara imperialis Itali mengambil kesempatan untuk menjajah Libya.
Namun tidak semudah yang disangka, mereka menghadapi penangan jihad Sidi Omar
Mukhtar dalam 30 tahun sehinggalah beliau ditawan dan syahid dihukum gantung
pada 1933. Perjuangan Sidi Omar Mukhtar ini adalah kesinambungan Syeikh Muhammad Ali Sanusi yang memimpin tariqat Sanusiyyah di Libya. Sultan Abdul Hamid II, khalifah terakhir Daulat Uthmaniyyah amat mengagumi akan kesetiaan kaum Sanusiyyah. Kaum Sanusiyyah dengan sistem tariqat telah merombak keadaan di Libya yang penuh dengan perang antara kabilah dan menyatukan mereka. Sejarawan mengatakan, bahawa antara faktor Kristianisasi terhalang di Benua Afrika adalah kerana usaha gigih dakwah kaum Sanusiyyah.
Sejarah menjadi saksi bahawa jalan tariqat murni yang dipegang oleh kaum sufi yang lurus banyak kali telah menyelamatkan umat Islam dan berjihad menentang penjajah. Adalah tidak benar bahawa tariqat dan kesufian adalah perencat kepada pembangunan, meskipun tidak dinafikan terdapat segelintir tariqat yang menyimpang. Pokoknya, jalan ini telah sekian lama terbukti membentuk dan memandu umat lantas menyelamatkan mereka daripada terus jatuh hina. Tariqat yang saya sebutkan seperti al-Qadiriyah, Syaziliah, Naqsyabandiyah, Sanusiyah adalah antara tariqat muktabar yang masih terpimpin oleh para ulama sufi yang berwibawa sehingga kini. Terdapat juga tariqat muktabar lain seperti Ba'lawi (para Habaib), Chistiyyah, Syatthari.
Sejarah menjadi saksi bahawa jalan tariqat murni yang dipegang oleh kaum sufi yang lurus banyak kali telah menyelamatkan umat Islam dan berjihad menentang penjajah. Adalah tidak benar bahawa tariqat dan kesufian adalah perencat kepada pembangunan, meskipun tidak dinafikan terdapat segelintir tariqat yang menyimpang. Pokoknya, jalan ini telah sekian lama terbukti membentuk dan memandu umat lantas menyelamatkan mereka daripada terus jatuh hina. Tariqat yang saya sebutkan seperti al-Qadiriyah, Syaziliah, Naqsyabandiyah, Sanusiyah adalah antara tariqat muktabar yang masih terpimpin oleh para ulama sufi yang berwibawa sehingga kini. Terdapat juga tariqat muktabar lain seperti Ba'lawi (para Habaib), Chistiyyah, Syatthari.
4. Daripada huraian
penulis, kita dapat mengenalpasti bahawa di India terdapat ramai orang soleh di
sana pada ketika itu. Kita dapat melihat bahawa orang soleh, secara khususnya
para ulama yang benar sentiasa berdiri atas jalan yang haq dan seringkali
mereka berkorban demi agama. Mereka menjadi guru kepada sebahagian yang lain. Bahkan,
dengan rantaian sanad ilmu daripada para ulama yang benar, tidak hairan boleh
melahirkan semula mujaddid yang akan menghidupkan semula penghayatan agama umat
Islam.
5. Pada akhir buku
ini, saya telah mendapati ada keselarian antara Mujaddid Alf Thani Syeikh Ahmad
Sirhindi dengan seorang lagi mujaddid, iaitu al-Imam Ghazali rahimahullah.
Persamaan ini begitu serupa dengan peribadi, keadaan sekitar dan hasilnya.
Beberapa analisa amatur ingin dibicarakan:
a. Syeikh Ahmad
Sirhindi muncul ketika era kegelapan umat Islam di Benua India. Manakala Imam al-Ghazali. Pada zaman Imam al-Ghazali di Timur Tengah, terdapat perpecahan dan rusuhan di
kalangan mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah yang merebakkan kepada kesan
perpecahan politik, kekacauan keamanan, kemunduran ekonomi dan mudahnya musuh
mengganyang dari luar. Natijahnya pada zaman beliau, sempat mendengarkan
kengerian jatuhnya Kota Baitul Maqdis ke tangan kaum Salib.
Namun keadaan pada zaman Syeikh Ahmad Sirhindi (pada
pengamatan saya) agak lebih kronik kerana terdapat pencemaran agama yang
dianjurkan oleh Sultan Akhbar Shah dalam konsep pluralisme agama Deen Ilahinya.
Ajaran tersebut mungkin tampak benar bagi orang yang jahil dan menganutnya.
Keadaan yang serius ini boleh melenyapkan langsung agama Islam daripada India
jika keadaan kekacauan fikiran ini tidak dibendung.
b. Imam al-Ghazali pernah
dikritik kerana tidak menggunakan pendekatan politik dan berjihad melalui
ketenteraan. Namun demikian, beliau mengambil jalan yang lebih penting dan
lebih ampuh, iaitu menyusun fikiran yang benar dalam agama, meluruskan akidah,
mendidik rohani dengan ajaran tasawuf dan menyatukan antara syariat dan hakikat.
Beliau mendidik anak-anak muridnya sehingga menjadi ulama. Dan mereka akan
menyambung tugas kenabian tersebut sehinggalah lahir beberapa lapisan generasi
ulama. Dan ulama ini yang mendidik umat dengan pendidikan yang lurus sehingga
lahirlah generasi Salahuddin. Beliau tidak sempat melihat generasi tersebut
yang telah membebaskan kota Baitul Maqdis.
Serupa juga dengan Syeikh Ahmad Sirhindi, beliau
terlebih dahulu membersihkan fikiran umat Islam daripada fahaman akidah yang
menyeleweng yang berleluasa pada zaman tersebut. Beliau giat menyebarkan sistem
tarbiyah (pendidikan) tariqat beliau dengan zikir dan nasihat-nasihat serta
pengalaman Sunnah. Beliau adalah pengamal Sunnah terulung pada zamannya. Berkat
dengan kesungguhannya, keadaan pemerintah dan masyarakat bertambah baik
meskipun perlahan. Begitu juga beliau, seperti Imam al-Ghazali, tidak sempat
melihat perkembangan kemuncak pengamalan dan tegaknya syariat Islam pada era
Sultan Aurangzeb.
c. Imam al-Ghazali
dan Syeikh Ahmad Sirhindi menggunakan pendekatan berhikmah dan sabar dalam
menghadapi pemerintah. Mereka tidak melancarkan penentangan terbuka, atau revolusi atau demonstrasi dan seumpamanya. Sebaliknya mereka menggunakan cara yang telah diamalkan oleh para ulama sebelumnya.
Sekian sahaja ulasan ringkas
berkenaan buku Mujaddid Dari India ini. Satu usaha murni dan kerja keras
penulis dalam mengetengahkan tokoh yang berjasa kepada masyarakat. Saya ingin memohon
maaf jika tersilap bicara yang menyinggung ataupun dengan fakta yang tidak tepat.
Mohon diperbetulkan.
Sesungguhnya kisah orang-orang
yang soleh dan kekasih Allah seperti Mujaddid Alf Thani Syeikh Ahmad Sirhindi
ini sepatutnya kita baca, ketahui dan hayati kehidupan mereka. Ini tidak lain tidak
bukan adalah kerana mereka adalah orang yang berjaya di sisi Allah dan Rasullah
s.a.w. Semoga Allah merahmati beliau dan mengampuni, menunjuki orang-orang yang
pernah mengkisahkan riwayat beliau. Semoga Allah melimpahi diri dengan rahmat daripadaNya kerana keberkatan mengenal dan berusaha mencintai orang-orang
soleh dan Kekasih-Nya... Amiin.
[1] Dipetik
oleh Syeikhul Hadith Hazrat Maulana Muhammad Zakariya Kandahlawi rahmatullahi
‘alaih dalam mukadimah Hayatus Sahabah (Kisah-kisah para Sahabat). Syeikhul
Hadith Hazrat Maulana Muhammad Zakariya Kandahlawi (2013). Fadhilat amal:
Kisah para sahabat, m/s iv. Era Visi Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment